GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 520

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 520

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

188 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

We

zullen

eerst

't

algemeene standpunt der § aangeven zaak beslist.

om

daarna de

Schrift te bezien, die in deze I.

kan

De algemeene quaestie,

men

in

zijn

wildheid

stuiten

die hier geldt, is deze:

door

kappen, en woekerplanten, die zich er

tegenstaande

hem

omheen

Een wilden boom

te besnoeien,

takken er af

te

slingeren, te verwijderen. Niet-

men

geen andere middelen aangeworden, in zijn krankzinnigheid wel stuiten door hem in een gesticht te laten opsluiten, zoodat hij geen kwaad meer kan uitrichten, doch daarmee neemt men de krankzinnigheid zelf niet weg. Zoo staat het ook met de Gratia communis ten opzichte van de menschheid. De Gratla communis snoeit alle iüikle ivaterloten en ivoekerplanten teeg, verwijdert den kanker, maar nooit kan ze iets anders doen, dan slechts den voortgang van het kwaad stuiten ; nooit geeft zij de oorspronkelijke gaafheid en gezondheid aan den stam der menschheid terug. Den zondigen mensch maakt zij niet onzondig. Een wilde boom is alleen vruchtbaar te maken, doordat men er van buiten af een Edelreis in ent. Er moet dus van buitenaf iets ingebracht worden en als dan die twee werkingen, het inenten en de besnoeiing, samengaan, heeft men kans, dat de kracht van den wortel in de goede loot schiet en uit den wortel van den wilden boom goede vrucht voortkomt. Ditzelfde geschiedt persoonlijk bij den enkelen mensch door de wedergeboorte, maar voor het beleid en het bestel der wereld door het regnum oeconomicum of Mediatorium, door Gratia Specialis, die altoos dit karakter moet dragen, dat zij van buiten af ingebracht wordt. Hierdoor evenwel wordt de Gratia Comm. niet overbodig; zonder die kan de Gratia Spec. geen doel bereiken. Ze helpen dus elkander. Bij het inenten van een loot moet men den wilden boom blijven

wendt als kan men

dit

die,

de

alles

blijft

altoos, zoolang

boom een wilde boom. Iemand,

die krankzinnig is

snoeien.

Deze groote zaak nu,

hoe er is een zondige, ellendige toestand, die door en getemperd wordt, maar alleen door het van buiten af indragen van Gratia Specialis tot herschepping kan komen, beschouwd uit de quaestie van souvereiniteit, leidt tot het onderzoek tusschen het regnum speciale en het regnum oeconomicum. Deze onderscheiding komt ook wel in de oude Dogmatieken voor, maar is daar op 't oog moeielijk te vatten. Daarom zullen we eerst de termen verGratia

Communis

n.l.

gestuit

klaren. Essentiale is

is

hier het

geslacht

ligt,

als creatuur,

dat, tvat logisch uit de essentie

van de zaak

voortvloeit.

De

essentie

menschelijk geslacht; welnu, in de essentie van het menschelijk dat het niet zich zelf regeert,

en evenzoo

zijn in

maar door God geregeerd wordt mensch zelf gegeven de

de essentie van den

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 520

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's