Locus de Consummatione Saeculi - pagina 283
College-dictaat van een der studenten
281
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
geen gerechtigheid, maar physieke ontwikkeling van het ethische leven. Zoo is het standpunt der Rationalisten. Er is eenvoudig groei of kanker van het ethische leven. Er is geen judicium, de vraag naar straf of loon is zelfs geheel buitengesloten. Het is immers eenvoudig een groeien. En een boom groeit, hetzij hij bloeit of verkankert en v^'ie zal daarom dien boom veroordeelen ? Zoo ook is het immers met het dier ? — Door deze opvatting van het ethisch leven als een physiek
komt derhalve
Dit
neer:
hierop
er
is
;
is eigenlijk het ethisch leven geheel op zij gezet en daarom kan er van rechtspraak, van vrijspraak of vonnis, geen sprake zijn. Op deze lijn bewegen zich vele richtingen o. a. de Ethischen, die voor de rechtvaardigmaking de heiligmaking in de plaats hebben geschoven. Doch het
proces,
standpunt
des
Evangelies
niet de heiligmaking,
rechtvaardigmaking
de
is
daar het ons
beslist,
leert,
dat
alleen de vergeving der zonde over onze zaligheid
deze: gelooft
is
rechtvaardigmaking,
de
is
daartegen
strijdt
De eenige levensvraag
beslist.
Dat
maar
Hun
grond.
gij
in de
vergeving uwer zonde ?
komt de heiligmaking
daaruit
voorstelling
als
vrucht,
dus absoluut verwer-
is
pelijk.
Op dezelfde lijn staat Sdüeiermacher, die eene voorstelling heeft, waarbij van het supremura judicium niets anders wordt gemaakt dan de absolute scheiding van de kerk en de wereld. Daarin zit dezelfde gedachte als die van de Ethischen, daar volgens hem de kerk dan tot absolute heiligheid is gekomen. Het antidilaviaansche stelsel van de Epicuraeërs en alle Materialisten, eeuw weer is verdedigd door Hartman en waarvan de grondtrek is het bekende woord: „Laat ons eten en drinken en vroolijk zijn, want morgen sterven wij." 4. Daar is nog een ander, een gemengd standpunt, dat van het judicium supremum maakt een oordeel over de nog bij Christi wederkomst levenden, dat niets anders omvat dan datgene, wat een iegelijk ondergaat, die voor dien 3"'.
dat in onze
tijd sterft.
Het
dat er een laatste oordeel zal plaats grijpen, wordt uitvoerig gecon-
feit,
stateerd in de Schrift: a.
door Christus zelf; zie: Matth. 24
h.
in
Rom. 14
20
:
c.
:
10,
Acta 17
:
:
31. Matth. 25
31, 2 Cor. 5
:
10,
1
:
31 enz.
Thess. 4
:
16,
Openb.
12 enz.
in het
Oude Testament
b.
v.
Daniël 7
:
9 enz.
Daartegenover staat ook reeds in de Heilige Schrift het roepen van degenen, die het oordeel ontkennen, zie b. v. Jes. 22 13, Maleachi 2 17, als getuigenissen, niet van de geloovigen, maar van de ongeloovigen, die dan ook door :
:
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's