Locus de Consummatione Saeculi - pagina 409
College-dictaat van een der studenten
77
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). bleef, tot de vorige eeuw een logge massa. Toen echter de resulvan de v^etenschap ook geappliceerd werden op het Eussische volksleven door liet aanleggen van spoorwegen, telegraphische en telephonische verbindingen etc, is enkel daardoor de samenhang van het organisch leven van
empiiisch taten
het volk tot tienvoudige kracht verhoogd.
ontwikkeling, nu nog in haar kindsheid, verder, totdat er komen, waarin het voor één Heer mogelijk zal worden al de volken der aarde onder zijn heerschappij te omvatten en één menschelijke
Zoo
de
schrijdt
toestand
een
zal
wil het gansche menschelijk leven beheerschen zal.
AVanneer we de empirische en wetenschappelijke periode aldus afscheiI. den dan ligt het in den aard der zaak, dat op elk gebied van me nkennis de empirische periode voorafgaat. s c h e 1 ij k e Empirisch : 1**. is eerst gepoogd, hoe landen te bebouwen, metalen te bewerken en met de natuur te worstelen, de krankheden van het lichaam genezen,
2. zijn
de regeling
3, is
gemaakt der menschelijke samenlevering,
en de oefening van menschelijke hersenen geleerd. Dit laatste is practisch door het volgende aan te wijzen. De Hebreeuwsche, Grieksche en Latijnsche grammatica's waren vroeger anders ingericht dan tegenwoordig, nu er een 4''.
beschouwing van grammatica gekomen is. De oude noemt mnemonidische in tegenstelling met de tegenwoordige, de organische:
andere
geheel
men
de
de eerste
is
empirisch, de laatste wetenscho.ppclijk.
van vijf declinaties, welk stelsel thans door de van declinatie omvergeworpen is. (Cf. de G-rammatica van Dr. Woltjer). In de Hebreeuwsche Grammatica van Gesenius vindt men de mnemonistische methode gevolgd. De vormen zijn bij hem trihteraal, nieuwe vormen ontstaan alleen door veranderingen uit dien oorspronkelijken vorm, terwijl volgens de organische methode de afwijkende vormen juist de oorVroeger bestond het
organische
stelsel
constructie
spronkelijke
zijn.
De mnemonistische grammatica vraagt hoe leert een jongmensch dat :
kelijkst
de
;
of
hersenen
men
alleen
't
zoo behoort, doet er niet toe 't
best
wat
in
te
het
doorzien
boek
en
staat,
;
waarom bij
't
de organische vraagt hoé
de
het zoo
tweede
is; bij
krijgt
gemak't
met
de eerste weet
men
een logisch
inzicht in den overgang der vormen,
n. Eveneens ligt het in den aard der zaak, dat, waar we de empirische van de wetenschappelijke periode afscheiden, de overgang tusschen
die beide niet zekeren
plotseling heeft plaats gegrepen, alsof tot op een dag de werking der Gratia Communis bloot empirisch, en op den
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 409](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's