Locus de Consummatione Saeculi - pagina 272
College-dictaat van een der studenten
270 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
Andere Vermittlungstheologen evenwel laten ook dat varen en philisopheeren de tegenwoordige gestalte van den mensch is eene gebrekkige, maar dan in de eeuwigheid ontvangt hij eene volmaakte gestalte; en die allervol-
aldus:
maakste gestalte is de GcpaCqa ding den kogelvorm hebben!
d.
i.
de kogel. De mensch zal dus in de opstan-
de kerk zich hierover uit? Onze Gereformeerde theologie trad hier nadere verklaring; maar ze mainteneerde alleen de belijdenis van de identiteit des lichaams. De Luthersche kerk heeft die identiteit nader verklaard als reproductio, dat namelijk al die zelfde stofdeeltjes, waaruit het lichaam eens bestond, weer zouden worden teweeggebracht en ineengezet.
Hoe
liet
niet in
De kerk handhaaft dus
de identiteit. Zij
kelijk door de Schrift geleerd,
wordt dan ook niet alleen uitdrukheel den organischen bouw der
maar ook door
Heilige Schrift geëischt. De schriftuurlijke voorstelling
toch
is niet,
dat
God de Heere
eerst milli-
oenen zielen maakt, welke Hij dan daarna ieder een Uchaam aanpast; maar zóó, dat Uchaam en ziel bij één zelfden persoon hooren en het eigendom van dien persoon zijn. Elke ziel heeft haar eigen lichaam, is op dat lichaam aangelegd, voor dat lichaam bestemd. Viel dus bij de opstanding de identiteit van het lichaam weg, dan zou het lichaam nooit meer het lichaam van die ziel kunnen worden. Tot eene andere voorstelling dan deze gaven
1
Cor.
15 en 2 Cor. 5 aan-
leiding.
Hieruit leidde
men
vernietigd
was,
sn^ysiog ohCa, die van deze rj eene andere, eene oUo8on,fi Iv. Qsov voor in de plaats kwam. Dat zat ook, dus redeneerde men, in het sitsvSvaaaQ-ai; waarvan hier sprake is, hetgeen men aldus verklaarde, dat, als het ééne kleed uitgetrokken werd en men dies yv^vóq werd, dan een ander werd aangedaan;
2 Cor. 5
aarde
(het
:
1,
2.
lichaam)
af,
dat als
er
werd derhalve een novum quid aan den mensch gegeven, zoodat identiteit kon bestaan.
er
er
geen
Deze verklaring is echter reeds hierom onhoudbaar, daar op de vraag hoe moest het dan in beeldspraak gezegd, geen antwoord kan gegeven. Er worden hier immers twee beelden gebruikt, dat van eene oUCa en dat van eene ter wereld kan men dan XiTcóv; doch, terwijl men deze beelden gebruikt, hoe dan van afbreken, behooren, beeld het bij die woorden, in dan anders spreken met het beeld dus hier is identiteit De uittrekken. en aanopbouwen, :
tegenspraak en daarom mag dus uit deze plaats niet tegen de idengeconcludeerd. Hier worden mechanische beelden gebruikt en alleen uit organische beelden valt in deze kwestie te concludeeren.
zelf
in
titeit
Daarom moet verwezen naar
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's