Locus de Consummatione Saeculi - pagina 396
College-dictaat van een der studenten
64 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
Een mechanische conjunctie toch kan het
mciar organisch.
mechanisch,
niet
menschelijk geslacht niet tot één geheel hrengen, omdat het een levend geheel
Ret in den wortel liggende „conjungens" jMnvustzijn"
in het
lieilige liefde,
is.
in het „zijn" en in het
omdat uit éénen bloede het menschelijk geslacht is voortgebewustzijn, omdat den mensch is ingeschapen 't beginsel van
sympathie en toegenegenheid.
was
In de oorspronkelijke Schepping kelend,
aanwezig
.
In het „zijn"'
komen;
is
er één schoon, organisch zich ontwik-
menschelijk geslacht, één in wortel, één in bewustzijn.
Waar
echter
zonde intreedt, begint zij niet te werken als conjungens, maar als „disjungens" en „dirimens" Was nu de zonde een realiteit, aliquid positivum, dan zou dat disjungens ook in den wortel van het leven doorwerken. De zonde de
.
draagt een negatief karakter, heeft ge^n readus de eenheid van het menschelijk geslacht in den tvo7iel niet vernietigd, maar wel het conjungens van het menschelijk geslacht in Y bewustzijn. echter
is
en
liteit
een „actnosa privatio"
,
heeft
Voor de saamhoudende macht van liefde en sympathie moest ze wel in de stellen het disjungens van haat, zelfzucht, nijd en concurrentie. Nu ligt de wereld van het bewustzijn in het menschelijk geslacht niet als eene plaats
abstractie
;
ons bewustzijn reageert op ons leren, op de gesteldheden en
neen,
van ons hart en daardoor ook op ons lichaam. B.v. eene familie, vrekkig van aard is, is meestal mager en schriel; eene bon-vivant familie
neigingen die
daarentegen toont
De breuke
iets
in het
anders in het uitwendig lichaam.
menschelijk geslacht geslagen, iverkt ook terug op het
de realiteit van het geheel, zoodat het
men
menschdomèn
in rasse^z uit
„zijn",
elkander
valt,
Neger en Indiaan), ieder een eigen type vertoonen èn onder de menschen van eenzelfde ras wederom verschillende volken en natiën dat zelfde uit elkander gaan doen uitkomen. Het zijn typen, die,
brengt
ze
bij
elkaar
(b.
v.
elkander vallen en niet elkander aanvullen. Afbrokkeling heeft dus Tot de worsteling dringt het eerst door in den jongsten dag; dan wordt afgesneden al wat niet van God is en blijft het menschelijk geslacht alleen bestaan in het güiloc toö XQiarov. Wanneer nu die disjugente macht van de zonde rechtstreeks tot haar rilog had doorgewerkt, dan zou 't gevolg geweest zijn, dat het geheele menschelijk die
uit
plaats.
geslacht zich vertoond had als een menigte menschen, voerend onder elkander
een „bellum otnnium contra omnes"
,
een onderling inrazen tegen elkander, eene 't mensche-
vernieling van het begrip „menschheid", van het sociale begrip in
leven en dat der volkeren, de volkomen onmogelijkheid, dat de menschen gezamenlijk iets zouden doen. Waai- ze gezamenlijk niets doen kunnen, daar kan ook geen gemeenschappelijke ontwikkeling zijn. Ijlijft ieder individueel in
lijk
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's