Locus de Consummatione Saeculi - pagina 107
College-dictaat van een der studenten
105
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
De engelen nu zijn: met een
a. nvsvfiarcc
klaar, helder levend bewustzijn;
gemeenschap met elkander hebben; gemeenschap met God staan.
b.
nvsvfiara, die onderling
c:
nvsvfiata, die in actie zijn, in
Als nu Jezus zegt, dat de afgestorvenen als engelen zullen
zijn (Matth.
22
zoo volgt hieruit, dat de animae separatae zijn te beschouwen als begaafd bewustzijn, als gemeenschap lof
met elkander hebbende,
:
30)
met
als actie uitoefenende tot
en eere Gods.
Dit
bUvustzvjti
nu der nvsv^ara moet, evenals dat der
bewustzijn zijn dan dat, hetwelk we in is, „van zichzelf afweten"; weten, dat bewustzijn
waarin 't
Is
verscheidene
dit
leven hebben.
men
vormen aannemen^
ayyeXoi, een ander Bewustzijn hebben
men bestaat. Nu kan dat afhangen van den toestand,
en hoe die
we verkeeren. anders in een donker dan in een licht vertrek.
toch hangt het af van ons tastvermogen alleen.
In een donkere
Ons bewustzijn
kamer
in dit leven
wordt geheel gevormd door de waarneming van hetgeen om ons heen leeft en bestaat. Het bewustzijn van een kind komt op door de laagste zintuigen, door het tastvermogen, door het voelen van de moederborst. Het ontwikkelt zich geheel van de uitwendige wereld uit en daarna eerst rijst het dieper besef van zijn eigen bestaan op. Ons bewustzijn rust dan ook bijna uitsluitend op de waarneming der uitwendige dingen, van onze uiterlijke omgeving; en wanneer ons bewustzijn dieper gaat, wanneer we langzamerhand indringen in het hoogere, in God — dan wordt het geestelijk, maar dan ook reageert terstond onze uitwendige bewustzijnsvorm daartegen en zegt: daar is geen God. Vandaar de geheele strijd tusschen Rationalisme en Supranaturalisme, tusschen geloof en ongeloof. Doch nu spreekt het ook vanzelf, dat, waar ons bewustzijn vorm ontleent aan de uitwendige dingen, dat die uitwendige bewustheidsvorm wegvalt bij den dood, daar bij den dood alle zintuigen tot waarneming dier uitwendige dingen wegvallen: reuk en gezicht en gehoor en smaak en tastvermogen, alles is dan weg.
Maar — er komt een andere bewustzijns?;or/w in de plaats en deze is ons volkomen onbekend. Lazarus zelfs kon ons daarvan niets vertellen. Vandaar, dat
we
er slechts eene analogie voor hebben. In den sMq). Wat gebeurt er in den slaap? Dat weet niemand. Maar wel weten we, dat in ons „nachtbetvust-
soms herinneringen indringen
uit het gewone leven van personen, Altoos vormen, aan deze aardsche wereld ontleend. Dit toont, dat er in dat bewustzijn van "s nachts eene herinnering speelt uit het aardsche leven des daags. Maar van het grootste deel kan men
svju"
schrikbeelden
der
gedachten
enz.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's