Locus de Consummatione Saeculi - pagina 86
College-dictaat van een der studenten
84
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). geholpen worden door eene actie van de kerk en de suffragia der vrienden, Den pastoors werd verboden in het pubUek diep in deze kwesties in te dringen, daar het plebs ze toch niet begrijpt; hun werd verder gelast allerlei schandelijken handel — turpe hicrum — tegen te gaan, maar de missen te doen, ..diUgenter et accurate" enz.
Intusschen heeft Bellarmimis, de groote dogmaticus uit den tijd der Hervorming, de voorstelling van het ignis corporeus met nadruk geleerd en krachtig verdedigd en tot een algemeen geloofsartikel gemaakt.
Zoo bleef het cheriaansche
Eoomsche als
een
tot
op het begin van deze eeuw. Toen
Roomsche
theologie
op
(Adam Möhler
theologie), die het ignis purgatorius
kwam
+
de Schleierma-
1838 wilde Moderne
weer symbolisch opvatte, dus
ignis spiritiwUs.
Thans echter wordt deze theorie algemeen bestreden. De Grieksche kerk deelt de leer van het vagevuur niet met de Roomsche kerk. Het was bij de scheiding tusschen beide bepaald een punt van verschil. Zij bleef innemen het standpunt ran Basilius, de Gregorii e. a. Ze heeft dus wel de belijdenis van een purgatorium, maar a.
met
h.
wel
ignis spiritualis;
het louteringsproces,
maar
niet het satisfactorisch proces, niet de leer
der satisfactie, zoodat dus wel suffragia en ahlationes kunnen worden gedaan, maar enkel tot loutering, ter verdere heiligmaking, niet ter satisfactie, wijl
de menschen in het purgatorium geen lijden noch pijn kennen. 4.
Ons antwoord hierop.
vloeit voort uit de loochening van de ivondere genadedaad Gods in het sterven, zoodat het proces wel na den dood moet voortgezet. De vraag of het vagevuur al dan niet bestaat, kan derhalve niet beslist zoodat den spot ermee te drijven, onzinnig is. Op zichzelf bedoor de rede schouwd is een louteringsproces na den dood zeer wel denkbaar; voor het verstand bestaat er geen enkele reden, waarom het louteringsproces na den dood niet zou worden voortgezet. We vragen alleen, of het zoo is, of dat het niet zoo is. Nu is er nog nooit iemand van de dooden opgestaan, die ons het antwoord heeft gegeven. God alleen kan door zijne openbaring hier hcht ontsteken. De vraag wordt voor ons dus deze: wat leert de Heilige Schrift? De Roomsche kerk begreep dit ook en daarom zeiden de mannen van het Concilie van Trente: „Sacra Scriptura et patribus docti enz." waarmede zij
Deze geheele voorstelling
;
zich op ons standpunt stelden.
Tegenwoordig wil men alleen afgaan op wat de paus zegt, maar toen deed dat althans nog niet. Blijkt nu, dat de plaatsen, waarop Rome zich beroept niet „sufflciunt ad hoc dogma stabiliendum", dan is onze bespreking
men
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 86](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's