Locus de Consummatione Saeculi - pagina 705
College-dictaat van een der studenten
373 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). oorspronkelijk waren,
maar
want
dat ze, evenals de anderen, uit laici geboren
zijn,
dat ze door een bovennatuurlijke goddelijke daad van ordinatio of unctio
en sacerdotalis een ander soort menschen worden en daarom gewone menschelijke samenleving moeten staan en ook niet huwen mogen. Alleen zijn zij gerechtigd om den dienst van G-od waar te nemen, en daar ze met hoogere gaven voorzien zijn dan de andere menschen, moeten ze ook aan een hoogeren standaard van zedelijkheid beantwoorden. In de Eoomsche kerk is dit wel niet tot een bepaalde kaste ontwikkeld, maar het grondpresbyterialis
buiten de
denkbeeld
ligt er
Ditzelfde
toch metterdaad
denkbeeld nu
is
in.
in de Indische
gekomen. De menschen worden
wereld
tot absolute
ontwikkeling
ingedeeld in soorten, ten eerste in den
er
grooten hoop, die tot de laagste soort behooren, de tweede soort stond hooger,
evenzoo de derde, vierde en vijfde soort. Nu beweerde men evenwel volstrekt de menschen in de verschillende kasten een verschillend vermogen, beschaving en intellect bezaten, neen, daarin zocht men het verschil niet, maar wel werden ze als een ander soort wezens van andere herkomst beschouwd,
niet, dat
als aparte groepen,
was
waarvan de een
niets
met den ander
te
maken
had.
Het
om
graden van menschelijke wezens, elk met een eigen type in opklimmende reeks op elkaar te doen volgen. Elke kaste vormt in zich zelf een geheel afgesloten maatschappij, de poging om. de menschen hiërarchisch
te
gradeeren,
meestal was ook de overgang van de eene in de andere kaste absoluut verboden.
Nu
spreekt
vanzelf,
dat
waar
die
grondgedachte
van
evolutie,
die in het
eenmaal er toe geleid had om te onderscheiden tusschen soorten van menschen, nu ook niet alleen één van die soorten voor de Religionsverein moest worden geseponeerd, maar ook dat de kaste, die de zaak der religie voor zich nam, eo ipso de hoogste kaste was. We hebben dus drie begrippen: 1". van een gradatini opklijnmende hiërarchie van afzonderlijke soorten van Pantheïstische Indische leven niet kon uitblijven,
groepen van loezens; 2"'.
dat dus ook de religie, als een a2)arte corporatie of kaste, eene aparte orga-
nisatie krijgt 3".
;
dat eo ipso de religiekaste boven alle andere kasten stond. vorsten en regenten, die te zamen het Overheidspersoneel uitmaakten,
De moesten krachtens
dit beginsel ook eene kaste vormen. Zoo kreeg men een Overheidskring, een regcntenkaste, die ook een eigen centrum, een eigen organisatie en peripherie had, doch die naast de geestelijke kaste stond, waaraan
de bediening der rehgie toekwam.
meerde,
nam
En daar de
religie
boven de Ovei-heid
pri-
de religiekaste de eerste en de Overheidskaste de iiveede positie
in.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's