Locus de Consummatione Saeculi - pagina 78
College-dictaat van een der studenten
76
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
Ten vierde: aan dat corpus separatum is een cuqI v.u\ atiia, die aan de (pQ-ogd onderworpen en een organisme, een xóxxos yvfivóg, die blijft. Ten vijfde: het aldus in zijne kiem teruggetrokken lichaam zal door Gods almacht weer tot uiterlijke openbaring worden gebracht en met de afgescheiden zijn
ziel
worden hereenigd.
VUL Zal er na het sterven nog rapport blij ven bestaan tusschen de afgescheiden ziel en het afgescheiden lichaam? De geheele
1,
die de Schrift te dezen opzichte geeft, tast het
voorstelling,
Pantheïsme in den hartader aan.
Pantheïsme
is,
Theïsme
stelt:
het uitwisschen van de grenslijn,
theologisch uitgesproken,
die er bestaat tusschen
God en den
o Q-sóg
is
op
KÓauog.
zich
zelf
en
^óaiiog is iets
anders;
tusschen
beide bestaat eene absolute grenslijn. eigenlijk d-eóg en nócfiog ejusdem naturae te zijn
Het Pantheïsme verklaart en wel zoo, dat ze organisch
bij
elkaar hooren, dat
ó
^eóg ongeveer
is
de
ziel
en b xóff/Lio? het lichaam.' Tegenover deze pantheïstische voorstelling poneert de christelijke religie op grond der Heilige Schrift hare belijdenis, 1" van de creatio e nihilo, 2" van het creatianisme. En daarom nu moet diezelfde pantheïstische richting hieraan vasthouden, dat de unio tusschen
ziel
en lichaam behouden
blijft.
Vandaar, dat de Vermütlangstheologen, die zeggen niet pantheïstisch te willen zijn, maar toch den pantheïstischen weg zijn opgetrokken, er weer zoo sterk op aandringen om toch zeker rapport te houden tusschen de gescheiden ziel
en het gescheiden lichaam.
komen
langs twee wegen wat als lijk wordt af- en weggeworpen is niet het maar cagè, nat afjtia en wat den mo'hhos aangaat, deze zit onlosmakelijk öcöfta, aan de ziel vast en vaart met haar ten hemel en zóó is de onverbrekelijkDit a.
nu kan
of
tot stand
door
te
zeggen
:
:
heid van de eenheid tusschen ziel en lichaam vastgehouden; h.
of
wel:
blijft altijd
—
en
dat
is
nog, hoewel heel
de theorie der meer Bijbelschen onder hen — er lijn, nauwelijks merkbaar, zeker rapport tusschen
lichaamskiem bestaan. de meest positieve onder de Vermittlungstheologen is (op zijn als iemand ouden dag is hij meer Modern geworden) verklaart het aldus sterft, dan begint de verleiding tusschen ziel en lichaam; niet al de duizend vezelen, waarmede ze aan elkaar zijn verbonden, worden zoo opeens tegelijk doorgesneden, maar door de dood wordt de eerste vezel afgesneden. Er ontstaat dus een proces en dit proces gaat door, al maar door, tot eindelijk die band onnoemelijk fijn, bijna niets meer wordt; maar: er blijft toch altijd die ziel en die
Delitzsch, die
:
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's