GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 370

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 370

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

38

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

wordt de

Eindelijk

G. C. in veel sterker

verbonden. „God breide Japheth

uit", zinrijke

mate dan aan öeni aan Japheth woorden; de groote stroom van

het menschelijk geslacht zou uit Japheth voortkomen, zooals dan ook gebeurd

met geheel

is

daarentegen,

Ên Kanaan

zij

Europa en Amerika. De stam van Öcm

Midden-Azië,

Indië, tot

is

bescheiden proporties teruggebracht.

hem

een knecht

De stam van Japheth zou de heerschappij

!

voeren over die volken, die niet in de menschelijke ontwikkeling zouden meetellen, die geen talenten en gaven ontvingen, maar de knechtsgestalte zouden

moeten dragen. Voor we tot Caput merkingen. I. Bij Gen. 9

X

overgaan,

over

dit

hoofdstuk nog een tweetal op-

4—7 is reeds opgemerkt, hoe daarin het praeludium op de instelling van de overheid te ontdekken is. :

Luther toekent i.us

civile et

itis

bij

deze plaats

o. a.

aan: „Hic igitur fons, ex

qiio

manat

tottim

gentium.

Calvijn ziet in deze plaats nog iets

meer dan Luther, nml. de

„idtio secreta",

van boosdoeners te laten uitsterven of ze met ziekte en ongeval te bezoeken, doch ook ziet hij hierin de origo potestatis magistratus; non nego hic iioenani fundatam esse, qucwi et leges statuunt et indices exequuntur. Naderhand spreken we hierover uitvoeriger, doch dit reeds om op den voorgrond te stellen, dat deze opvatting van de die God, de Heere, uitoefent door de geslachten

origo potestatis magistralis niet

onze oude theologen hierin

maar op eene

altijd

losse gedachte berust, daar toch

de fundatie van de magistrale macht hebben

gevonden.

Inmiddels moet nog opgemerkt,

macht wel moeten weten,

of

men

1**.

we bij de bespreking der magistrale men gelooft of dat men /«^«sc/^c/i^Ti; men zich met de eigenlijke quaesties

dat

zegt, dat

Zegt men het eerste, dan laat van staat enz. niet in, maar wie werkelijk gelooft, begrijpt, dat hij als overheidspersoon van Godswege zijne aanstelling en permissie moet hebben om

gelooft.

dwang op zijn medemensch uit te oefenen. Op dit standpunt moet daarvoor een stellige uitspraak van God zijn moet men voor elke verdere ontwikkeling van het leven in Gods Woord het uitgangspunt zoeken en dat niet als pro;

gramma van ontleenen,

zoo

maar om er de bevoegdheid en de macht aan te met dwang tegenover den medemensch op te treden. Anders

wetgeving,

't slechts maatregelen van orde, die een ander even goed op andere wijze kan opvatten, ontstaat het recht van revolutie, waarbij de vraag, wie de

zijn

is, alles beheerscht. Daarom glisseeren we niet over deze uitspraak, maar vinden er van Godswege het uitgangspunt in, waaruit die macht als geordende macht voortkomt. 2". Verder zegt Luther, geeft God de Heere hier

sterkste

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 370

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's