GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 105

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 105

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

103

College-dictaat van een der studenten (Dog-matiek).

De eeuwigheid is het heden, een nooit eindigende springende fontein. „Heden heb Ik u gegenereerd." Daarom wordt er dan ool^ nooit in den verleden tijd gesproken, maar altijd het praesens gebruikt. Jezus zegt: Ztl èya din,. En de Heere verklaart: „Ik hen, die Ik zijn zal." Wat is, blijft, vergaat niet; en dat is het leven, het eeuwige leven, dat Jezus meedeelt. Nu komt de vraag: welke toepassing vindt dit ojj den status intermedius? En dan is het antwoord: daar kan geen „chronos" zijn. Uit de Schrift zien we duidelijk,

dat de

anima separata

yviivóg is d.

i.

uitgetogen, uitgelicht uit den

kring van het kosmische leven; niet alleen uit het lichaam, ovQccvóg,

de

yrj,

God zweert

in

De mensch wordt uitgenomen

de d-alaaaa.

Openb. 10

:

6.

geen oog en

Hij heeft

reeds,

als

daarom het gebruisch der &dXaaaa

wij

buiten

contact

met den

niet.

uit

den

daarom het licht niet, daarom de yrj niet; geen En waar wij nu op aarde

ziet

dat van den ovQavóg neerdaalt; geen voet en betreedt oor en hoort

maar ook

uit dat alles, waarbij

^óa^og zijn, ook buiten den tijd zijn;

den status intermedius moet geen met de „werdende Natur" is tijd afgebroken en daarom dan ook het contact met den tijd. Verder leert de Heilige tSchrift, dat de anima separata bonorum is cum Christo en een leven leidt als dat der engelen Gods. Deze beide nu zijn tijdloos derhalve vloeit ook hieruit voort, dat de status intermedius van de anima separata -zonder tijd is. Als men dus in den dag des oordeels ontwaakt zonder besef, dat er zooveel eeuwen verloopen zijn, terwijl men dan eerst met het lichaam het besef van den tijd terugkrijgt, dan zal het zijn, alsof men een

kan het derhalve niet anderS; of

zoo

zijn,

wijl

alle

contact

met het

in

Ttccvra qsl,

;

langen droom gedroomd heeft.

Het tweede punt, dat

2.

te

bespreken

valt; is

de vraag, of de

ziel,

in

den

staat der yvnvótrjg, zal zijn in een zieleslaap of in bewustheid en in actie?

dan niet in den vorm van het vageaannemen, komen niet tot een zieleslaap. En daarom stonden reeds in de middeleeuwen de opponenten tegenover het vagevuur het denkbeeld van een zieleslaap voor, gelijk in onze eeuw Fries. Voor de mannen der Reformatie, die in het purgatorium het hoofdkwaad zagen, lag de verleiding voor de hand om deze meening der philosophen aangaande een ziele- of doodsslaap over te nemen. En inderdaad bestond daartoe veel neiging en vandaar, dat Calvijn Zij,

die een zuiveringsproces, hetzij al

vuur,

schreef over de Psychonijchia of over den zieleslaap, beeld af te snijden. Er bestond veel neiging toe, het toe zij

om

dat heidensche denk-

omdat daarmee toch opeens

purgatorium weg was en bovendien de Schrift er wel eenige aanleiding als van Lazarus, het dochtertje van Jaïrus enz, gezegd wordt, dat

geeft,

slapen.

Doch Calvijn bestreed

uitgegeven, deze opinie beslist.

in

bovengenoemd

geschrift, daartoe afzonderlijk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 105

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's