GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 258

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 258

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

25(3

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

Nog moeten we bespreken een tweede ^mnt: Openb. 19 11 s.s. Reeds was in het program in den hemel de parousie geteekend (cap. 14 14), maar liier wordt dit herhaald. Het is evenwel niet eene eenvoudige duplicatie; want er is verschil tusschen beide beschrijvingen en wel dit in cap. 14 4 wordt de parousie geteekend zonder meer ; tegenover den vijand. 19 11 „ „ „ „ „ „ b.

:

:

:

:

:

Het eerste was eenvoudig zijn verschijnen op aarde aan zijn volk. c. Een derde kwestie, die we nog te behandelen hebben is de passage, welke

we vinden

in:

Openb. 20:4 — 7. Eerst

Babyion; daarna de Antichrist met den draak wordt de laatste vijand, de oorsprong des kwaads, Satan zelf aangegrepen. Doch die aangrijping van Satan is maar voor een daarna worden er tronen gezet enz. En dan wordt Satan weer tijd, 1000 jaar losgelaten; hij stookt dan nog Gog en Magog op en daarna wordt hij voor goed in den poel geworpen. En dan komt in vs. 11 s.s. het laatste oordeel. dat staat vast. Die zéAt« tTtj mogen niet worden opgevat als duizend jaar hiërarch)

(den

valt

dan

en

:

;

Immers

:

en getallen in de Openbaringen hebben symbolische beteekenis; den Heei-e als 1000 jaar en duizend jaren als één dag. Wat is dan die symbolische beteekenis? Het is de chronologische aanduiding van het eeuivige. Wanneer hier gesproken wordt van eene tusschenperiode van duizend jaar, dan wordt daarmede eenvoudig dit aangeduid, dat van nu af de 1.

alle cijfers

2.

één dag

is bij

doch wijl ze dat doet, terwijl de KÓ6{iog er nog is, waar moet de uitdrukking voor die eeuwigheid chronologisch zijn. met deze duizend jaren bedoeld een lang gerekte tijd cf. vs. 6 Hiertusschen ligt een korte episode, die niet meer draagt het

eeuwigheid intreedt chronologie

Er

dus

niet

VS. 11

s.s.

is

met

is,

;

karakter van deze bedeeling, omdat de eeuwigheid begon.

Satan wordt gebonden het eeuwige

in;

zij

d.

i.

een chronologisch, een historisch karakter,

(vs. 21). De kerke Gods treedt dus meer met de zonde, met de wereld, met den

duizend jaren

heeft niets

Satan te maken.

Doch de beweging der volken is van dien aard, dat er moet onderscheiden tusschen twee groepen 1". die, welke in de menschelijke ontwikkeling meeleven; dat zijn de oecu:

menische; en 2**.

die.

Van voerde

Satan

welke daar

deze zij

laatste

rerstrooid buiten staan.

heeft

de

kerk

van Christus nooit

nooit strijd. Die buiten-oecumenische volkeren

gt'l>niikt<'

alleen de historische volken,

last gehad,

met hen

hebben geen

historie.

-

zette de

de historielooze niet

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 258

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's