GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 292

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 292

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

280

XII.

HOOFDSTUK

I.

omtogen wordt, en zich dies met geheel het lichaam vereenzelvigt. dan ook aan te duiden, dat een kind des menschen niet voor een oogenblik maar duurzaam, niet in schijn maar wezenlijk met een hoog, het lichaam

Om

goddelijk ambt, en alzoo met majesteit bekleed wierd,

greep zulk een

zalving plaats. Die zalving wierd dan geacht eens en voor altoos in te

dringen, en al kon

van het kleed der

heilige zalfolie, die zich als in zijn

hem

ingedrongen, verliet

is.

hoofd en huid had

nooit.

Toch was deze zalving dat ze een sacrament

hem

kroon en purper nog afleggen, deze schittering

hij

slechts symbool, en nergens valt te bespeuren

Het verschil tusschen beide

ment de beteekende zaak hem die het teeken Sacramenten beelden niet slechts af, duiden

in

is,

dat

bij

het sacra-

geloof ontvangt toekomt.

niet

slechts aan,

maar

teekenen, waarbij de zaak zelve toekomt, voor zoover er geloof

is.

zijn

Wie

gelooft en van het gebroken brood en den vergoten wijn neemt, wordt

met het lichaam en Het symbool heeft wel samenhang met de zaak die het afbeeldt, maar enkel omdat de ééne God, die én het symbool én de beteekende zaak schiep in die schepping zelve dien saamhang inlei. De wijnstok, de goede herder en zooveel meer zijn symbolen van Jezus, omdat dezelfde God die den wijnstok en den herder schiep ook de Vader en Zender van onzen Heere Jezus Christus is, en beide wijnstok en herder met het oog op den Middelaar geschapen heeft Goddelijke teekening is wat Hij tot aanzijn riep. Heilige perspectief is zijn schepping. Alles is er om den Zoon. En daarvandaan het aanschouwelijk onderricht, waarmee de Heere ons in heel de schepping onderwijst. Een vroom kina Gods zal bij het zien van den wijnstok vanzelf aan zijn Heiland denken. Niet door vergeestelijking, maar omdat de Heere zelf hem zoo onderwees. In dien zin nu is ook de olie symbool van de opgelegde majesteit, van het opgedragen ambt. Iets waarbij natuurlijk elk denkbeeld aan die grove olie, die alleen dienst doet om te branden, geheel moet terzij gesteld, en gedacht moet aan een kostelijken nardus, als waarmee Maria Jezus zalfde voor zijn begrafenis. Welnu, deze olie is heel de Schrift door symbool van den Heiligen Geest in zijn mededeeling. Niet van den Heiligen Geest op zichzelf, maar van den Heiligen Geest als meegedeelde gave, die het doffe glanzig, het dorre lenig, het stramme levendig maakt, en vuur

op

dat

zelfde

oogenblik

bloed zijns Heeren.

ontsteekt, als Hij

in

dat ongemerkt vuur

gevoed

Maar zóó

is

en

het

gedrenkt

symbool

ons gaat branden. Olie in zijn

is

niet.

vloeiend, glanzend goud,

droppelen verbergt. En waar nu deze gouden

glans beeld en symbool is van de majesteit in haar schittering, is dit geheimzinnig verborgen vuur beeld en symbool van de majesteit in haar

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 292

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's