De verflauwing der grenzen - pagina 81
Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit op 20 october 1892
79 60) Cf. SCHULER,
61) SCHULER,
O.
O.
1.
12.
p.
1.
12.
p.
62) Origenes' overtuiging, dat de wereld eeuwig was, slaat niet op de aarde,
nu
gelijk ze
is,
maar bedoelde dat men kon denken. Zie
niet zonder een wereld
oordeeling van
God ook
zich
uiiyCiv
:(r^i.
nemende gaven en innige vroomheid, mocht toch mocht
in zijn Origenistischen
zelfs
En
haar wereldroeping vervullen.
maakte
63)
vorm
juist
haupt
BiEDERM,\NN,
auf irgend
De kerkelijke man van zoo
veruit-
Het Pantheïsme
niet uitblijven.
de kerk toegelaten, wilde ze
niet in
de uitnemendheid van Origenes' persoon
Freie Theologie^
208: »Die
p.
das Erste und Letzte das festhalten, dasz
als
een
bij
invloed des te bedenkelijker.
zijn haeretischen
Cf.
III, 5,3.
hoe hard ze ook schijne
Origenes,
de eeuwigheid terug
in
Weise
eine
den
für
alle
freie
Theologie musz
Gestaltungen, alles was über-
Menschen
ist,
aus
dem Schosze
des
menschlichen Wesens selbst hervorgeht, dasz der Himmel, mit welchem Worte
Mensch
der
bezeichnet,
seine
wo
Bekend
seine Schwerpunkt, seine Seligkeit, seine Ezvigkeit
Gott
ist,
von wo
aus
er sich
is
in allen der Eine, in sein Gestalt als Zukünftiges
die speculative Kritik zu
64)
ihm
offenbart,
wohin
er
iiber, sondern in dem wirklichen Leben auf Erden zu suchen ook het slot van Strauss, Glaiibenslehrc: sDas Jenseits ist
ihn erhebt, nicht ist."
Heimat
sein
De natuur men het
verstaat
bekampfen,
wo möglich
aber der letzte Feind, welchen
zu überwinden hat."
§
106, p. 739.
geen sprongen. Onder Evolutie- of Descendenztheorie
doet stelsel,
volgens hetwelk
alle verschijnselen,
zoo in het soma-
tische als psychische leven, zonder schepping der soorten, zich uit een eenvou-
dige
nevel vlek,
Laplace^
al
cel of
kiem ontwikkeld hebben.
De
nevel-hypothese toch van
zocht ze meer het ontstaan der hemelboUen te verklaren, berust op
die in de Evolutie-theorie heerscht. Het Hylozoïsme ligt Lamarck in zijn Zoölogie philosophique ging van dezelfde hypothese uit. Het bekende anonieme werk: llie vestiges of creation^ zocht dezelfde gedachte uit te spinnen. Zelfs kan men zeggen dat Charles Darwin
dezelfde
op
gedachte,
dezelfde
lijn.
minder ver ging, en
veel stelt.
Darwin,
zelfs
Origine of
nog minstens
species^
e.
d.
1.
drie of vier oorspronkelijke typen p. 424.
Toch
denkbeeld thans ook door hen aangenomen, die evenals Nageli en anderen zijn Selectie-theorie verwerpen. in
Wat Darwin mechanisch
modaliteit.
verklaren
65)
zij
uit
Doch
is
Darwins hoofd-
O wen, Von
Hartman n,
dit is slechts
een verschil
door zijn Selectie-theorie verklaart,
de ingeschapen of eeuwig inwonende potenz.
Deze twee behoort men wel
te
onderscheiden.
Het
is
toch geheel
anders, of ik de somatische en psychische verschijnselen, elk op zich afzonderlijke
genetische
reeks
neem, of
wel, dat ik
zelf, als
iets
een
ook tusschen deze beide
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's
![De verflauwing der grenzen - pagina 81](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/de-verflauwing-der-grenzen/1892/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's