E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 506
Derde deel
ZOND.
508
XXXIV&. HOOFDSTUK
I.
dit dus, dat ge God op uw weg vindt, God uw leven ontmoet, telkens op God stuit, en dat dit u hindert, u tegen uw wrevel opwekt en dat ge er nu bedacht zijt, om u van God te
Op God overgebracht zegt in is,
;
ontslaan, u van uit
uw
Hem
ontdoen,
te
Hem weg
God tegenover
leven. Stond dus
ook getracht
men
duidelijk.
komen
De ééne
pool, die der gebodsvolbrenging,
Hem
hebben, dat ge alleen voor is,
nemen
Hem te doo-
en
voor hen stond, u
dit volko-
God zoo
is.
vol-
wilt bestaan, en de andere
dat ge God zoo volkomen haat, dat te
vernietigen.
kan daarom zeer wel nog met veel godsdienstig vertoon gepaard
gaan; zooals in het
dit in
algemeen
in zijn hart
aan
hulp nog een
en in
vreest
is
Cajaphas en het Sanhedrin sterk uitkwam. Doch ook het zeer wel denkbaar, dat iemand er geheel goddeloos
prijs
God op na
hoofde de
om God
God
niet eert,
religie
als
Maar
eere te geven,
een steunsel en hulpmiddel voor
zijn
God
die zelf
v.
is,
als het volk
bij
op
niet
zich
zijn re-
wereldsche lieden bestaat, en uit
uit
aanmoedigen.
God de
b.
er voor zijn eigen
kan daarom zeer wel
veel lichter regeeren
het
dan dat het enkel
stelt,
niet
houden. Een koning
te
zijn regeering
dien
aangenaam vindt
toestaat, en toch het
zelf overleggen, dat ligie
God
zelf
in dat gebod zeggen
voor zooveel aan u hangt. God poogt
Dit
j^
De twee polen
die der gebodsverkrachting,
pool, ge,
lief te
heeft.
te
naaste voor u staat,
te vallen
den, juist zooals het Sanhedrin, toen in Christus dit
<
uw
u, gelijk
God aan
zoo zou die haat er u toe brengen, op '
denken en weg
te
dan doet
natuurlijk,
maar om God
te
hij
dit
misbruiken als
eigen gezag. Zoo ook zijn er tal van
die in hun hart eigenlijk aan alle vreeze Gods zijn afgestorven, maar toch in hun huis op zekeren godsdienst prijs stellen, omdat dit voor vrouw en kinderen en dienstboden beter is, ten einde ze in tucht te houden. En zoo ook zijn er menschen, die wel driehonderd dagen van het jaar zonder God in de wereld leven, maar die toch, als er ernstige
menschen,
zieken in huis dies
meer
zij,
zijn,
op verjaardagen,
ook wel
bij
bij
feestelijke gelegenheden,
begrafenissen, vinden, dat
God
en wat
er zoo bij hoort,
dat God misschien nog redding kon aanbrengen, en dat in elk geval het
noemen van God bij zulke gelegenheden een zekere leegte aanvult. Dit gaat zoo vreemd toe, dat onder personen, die nooit aan God denken, soms bij het afscheid nemen, deels om toch wat te zeggen, deels plechtiglijk
door een onwillekeurige opwelling, de een den ander toevoegt
gen houdt God voor oogen
!"
heeft
natuurlijk
met de echte
maar
zelfzucht,
die alles
is
ook uit God munt
Doch
al
dit
gebruik van den
religie niets gemeen. Dit
is
:
„Nou
jon-
godsdienst
geen
religie,
en ook God voor zichzelven wil gebruiken. Er
te slaan.
En daarom houdt men
daar ook, dat als God zulke lieden mester wille
is,
de
religie bij.
Van-
en als ze uit den nood
tot
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's
![E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 506](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/e-voto-dordraceno-toelichting-op-den-heidelbergschen-catechismus/1892/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's