E voto Dordraceno - pagina 134
ZONDAG
122
HOOFDSTUK
VII.
I.
op het gevaar van zulk onwaarachtig voorgeven
leering de gemeente
te
wijzen.
Op
de vraag: „Worden dan
alle menschen wederom door Christus zalig, verdoemd geworden?" moet dus niet geantwoord: Ja, maar moet door Gods kind beleden: Neen zij. Als de zonde woelt en gist, gist haar gif vanzelf; maar als de genade
alzoo
door
zij
en
uitgaat
Adam
zijn
werkt en
zegenen
zal,
gaat
naar
het
goddelijke
keur
en
schifting.
Maar zelfs zóó ontgaan we alle verleiding men ons toe: „Uitnemend, zoo bedoelen wij
niet.
Want
hoor, dan roept
het ook. Alleen,
we houden
staande, dat allen door Christus kunnen zalig worden, en dat de vraag, of ze dit worden of niet
Want
worden
niet
aan God, maar aan hen zelven hangt.
dat er zeer zeker keur en schifting
schifting
komt door het
geloof.
maar dat die keur en daad des menzegt men, dat alleen de mensch
is,
alleen
En overmits nu
geloof een
is zoo staat het hiermee immers vast, mensch hier de keur uitmaakt en de schifting tot stand brengt!" Men maakt er dan van, dat onder de bedeeling van het genadeverbond door een algemeene genade de verhindering in ieders ziel wordt weggenomen die hem zou beletten te gelooven. Aan allen die gedoopt zijn, zoo leert men dan, is een soort genade ingestort, waardoor de doodelijke nawerking van de zonde in hen gestuit is. Vrucht dier genade is dan, dat ze nu kunnen gelooven, maar ook zoo blijft het toch van hen afhangen,
schen als
of ze gelooven zullen en willen.
En wat
maar voor dat zeggen op den Heidelberger en roepen u zegevierend toe: Lees maar, het staat er zoo duidelijk: ,,Niet allen worden in Christus wederom zalig, maar dan toch al diegenen die Christus door een oprecht geloof worden ingelijfd, en alle zijne weldaden aannemen." Het erger nog
niet enkel dat ze dit zeggen,
is,
beroepen ze zich dan
zelfs
staat er dus duidelijk, zoo besluit
men dan:
of ge zalig wordt, hangt er
maar aan of ge verkiest in Jezus te gelooven. Dat beroep op den Catechismus moet hun echter uit de hand geslagen; want wat ze voorgeven dat in den Catechismus zou staan, staat er niet. De Catechismus spreekt van een ingelijfd worden" en wat zij beweren ,,
zou
alleen
doorgaan
zelven inlijven".
Dan
als
,,
ingelijfd
is
het een zaak waarbij
zij
zijn,
die
zij
lijdelijk zijn;
zelven
want
er
worden".
De oorzaak van hun ,,
„die door een oprecht geloof zich
toch zou het een zaak geweest
deden; nu daarentegen staat:
er stond:
vergissing en dwaling ten deze
ligt in
het
woordeke
oprecht", dat voor geloof staat, en waardoor reeds zoo menig prediker
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's