GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 575

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 575

Derde deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZOND.

van

stryd dat de kerk slotte

XXXV. HOOFDSTUK

Rome

zich voor de beelden verklaard heeft, en ten

door de energie 'van twee vrouwen, eerst van keizerin Irene, en toen

van Theodora overwon, en overwinnen moest. van Leo

bedoeling

was,

III

godgeleerden en vromen rilla

577

IV.

en

gesteund werd, toch was het vooral de Camauit

van de beelden gekeerd had.

het gebruik

maar door

motieven,

religieuse

hij

door bigotterie en onzuiver als die

list

godsdienstigen zin zich tegen

De

werd dus

strijd

-,

niet door

en geweld eenerzijds, en anderzijds neiging beslist,

zinlij ke-religieuse

bij

Immers hoe goed ook de

door wat machtige groep van ernstige

en

dat waarlijk niet

het Leger,

'

een worsteling even

onzen beeldenstorm in Vlaanderen plaats greep. Eerst >

heeft de zaak op zuiver geestelijk terrein gebracht en op

de Reformatie

grond van Gods Woord,

uit zuiver religieus motief, èn het gebruik

èn de

vereering der beelden verboden.

Immers wat men ook voorwendde, tot

dat de vereering over het beeld heen

den persoon zou gaan, wiens de beeltenis was, hield geen

gestemde personen hadden

geestelijk

en waar die geestelijke stemming ontbrak, waarlijk

Spanje en Zuid-Frankrijk neigen er op te gaan.

De neiging

heidonsche

element van

daarom

hen sterker dan

in

zinlijke

het volkomen natuurlijk,

meer dan zinlijke

een verzoeking.

is te

om

te

kwader ure deze

wel

in

die het

liep,

werkt

,

van het Noorden. En zoo was

spannen,

om

bij

deze volken zich

aan dezen trek naar het

zinlijke

werd voor deze volken

En daar nu

bezweken.

Rome opkwam,

zinlijke

-

Italië,

vormen en

Godsvereering in het leven

die verzoeking zijn ze

In

Hoog

in de practijk

alles zinlijk te

dat de Christelijke religie

deze volken, in de dagen toen den,

toe,

ontkomen. Die trek naar het

te

men

in onze menschelijke natuur,

in de volken

andere in had

bij

bleef

steek.

niet noodig;

Vooral de Romaansche volken in

aan het beeld hangen.

dit zinlijke

van het beeld

die hulpe

juist

het meest te zeggen had-

stempel destijds op heel den Christe-

lijken eeredienst gedrukt.

Het beginsel, dat

hierbij in het

van ondergeschikt belang.

gedrang geraakte,

Van nature neigen

dus waarlijk niet

is

wij,

om

het geestelijke

verre te houden en ons in het zinlijk leven der wereld te verliezen. Van-

daar de sterke

bodem van

strijd

zinlijke

van heel het Evangelie, los te

om

het geestelijke uit den

maken, en ons althans op

heilig terrein

deze verleidende overheersching te doen ontkomen. Gelukt

de geest in ons

op heilig gebied, in

vrij

dit,

aan

dan wordt

gemaakt, en, door dezen triomf van het geestelijke

wordt dan onze zedelijke veerkracht versterkt,

om

ook

het leven der wereld het hooger en heiliger ideaal over het zichtbare

en zinlijke

te

doen triomfeeren. Maar

E VOTO DORÜR.

III.

sluit

men

nu, gelyk in den beelden37

j

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 575

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's