GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 174

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 174

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

162

VIII.

HOOFDSTUK

hoe de geestelijke vader van het kerkelijk vergiftigt, Schleiermacher was, en

Pantheïsme,

zielen

Schleiermacher juist

de

uit

III,

leer

Hernhuttersche

dat thans de de geschiedenis hoe

uit

kringen

zijn

theosophische

denkbeelden had meegebracht.

warme beweging

Veel innigheid en veel teederheid en veel

de Christusvereering en Christusaanbidding

in

is

kan onzuiver worden, en dit is het wat het hoogste aan de Mystieken overkomt. heilige

kostelijk

bij

alle

des gevoels

maar ook

dit

verplaatsing van

is de Fontein aller goeden, maar Hij zelf is gegeneden Vader en gepraedestineerd als Messias. En daarom het Eerste in orde des denkens en het Hoogste in de orde der aanbidding is niet de Middelaar, en kan reeds krachtens zijn ambt nooit de Middelaar

Niet de Christus

reerd

zijn,

uit

maar

Wie

en

is

blijft

eeuwiglijk de Drieëenige God.

toch belijdt dat het Eeuwige

bestaat,

Wezen

Drievuldig

is

en Drieëenig

daarmee alle afgoderij of Polytheïsme uit, veroordeelt zonde van een Algodendom, en voorkomt het gevaar de koude van het Deïsme bevriest.

die sluit

alle Pantheïstische

dat het hart in

Daarentegen door

veiligd

levend

zijn

de

we

bij

tegen dit aanmerkelijk gevaar volstrekt niet be-

„Dat we een persoonlijk wel goed bedoeld, maar schiet

velen gangbare formule:

God aanbidden". Want

dit

zeggen

is

eenen male voorbij.

zijn doel ten

Met levend God bedoelt men dan een God, hout of steen levenloos

is,

die niet als een

en met een persoonlijk

God

afgod van

zulk een God, die

de gedachtengod van het Pantheïsme o/7persoonlijk bestaat, of nog aldoor wordt. liever levende niet onpersoonlijke God", zoo zouden Zei men dan ook een we ons hierbij mogen neerleggen. Maar nu kunnen we dit niet. Nu men eenmaal aan de phrase ven den Persoonlijken God ingang schonk, en juist op dat persoonlijk bijzonder nadruk lei, schuilt er in dit spreken van een „persoonlijk" God zeer groot gevaar. Het gevaar namelijk, dat door dit spreken van een „Persoonlijk" God juist de belijdenis van de drie Personen gekrenkt worde. Reeds Sabellius wees den ketters het spoor aan, om hiertoe te geraken. Spreek van een Persoonlijk God, maar neem de namen van Vader, Zoon en Heilige Geest slechts als vormen, waarin achtereenvolgens toch éénniet

als

,,

zelfde is

Wezen

u gelukt,

en dezelfde ééne Persoonlijke

om

in

naam en

schijn orthodox

God te

zich openbaart, en het blijven

met Heidenen en Joden, met ketters en wijsgeeren mee van een heilige Drievuldigheid te vernietigen.

belijdenis

en toch te

doen,

feitelijk

om de

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 174

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's