E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 363
Derde deel
XXXII. HOOFDSTUK
ZOND.
daarna door dat woord de Scheppingsdaad. en
daar was
zie,
Een rangorde,
licht.
maken naar ons
en
volgt
licht"
naar onze gelijkenis",
en volgt eerst
Herschepping komt eerst de belofte
in de
dat het Vrouwezaad aan de slang den kop vermorzelen
eerst
eeuwen
daarna achttien
Bethlehem.
anders,
die
is
te
en
beeld
Maar ook
zelve.
door het Woord,
Kindeke
zij
In de Schepping
daarna de zaak
zal,
God sprak: „Daar
die volstrekt niet alleen in het eerste
maar evenzoo doorgaat in het werk der komt eerst het woord: „Laat ons men-
Scheppingswerk plaats vond, iferschepping.
schen
365
V.
Heel de profetie
is
dan het eerst uitgaan van
op het woord de daad
laten
te
volgen.
van het
later de geboorte
hier onze getuige. het woord,
om
Wat
eerst
toch
daarna
nu nog leven we, wat
Zelfs
toekomst aangaat, uitsluitend en eeniglijk in de uiting door
Jezus'
en
ivoord,
toeft
de
uiting
daad
door de
tot de voleinding der
het
eeuwen
ingaat.
onze
Geheel
Gereformeerde belijdenis van den Raad Gods of wil
van de Besluiten Gods, berust op dezelfde grondstelling.
Raad
of het Besluit
kennen
niet
bedoelden, ze,
de
is,
de daad behoeven, steldheid
om
der
weg
God den Heere
van
die
ligt.
we
hier bespreken, geheel
religie
te
verhoogen,
der kennisneming die voor ons
te besluiten, bij
door de daad tot de innerlijke ge.
en dus het woord verre
van
te
de daad
eerst uit de daad, hetzij
voren voorzien, de waardij des menschen
kunnen bepalen; en van den raad des zijn.
bij
ons ware en noodzakelijke theorie nu ook
Ook God de Heere zou
toe.
eerst later ontwaard, of
mocht geen sprake
het tvoord
woord dat straks
Niet alsof ook Pelagius' en Arminius
uit deze uiting
van het wezen
achterstellen, pasten ze deze
op
de
maar juist hierin menschen de toepasten op God ook den Heere. Omdat wij menschen kracht
dat ze dien
eenig mogelijke
men is
de Gereformeerde belijdenis met de God-onteerende
van Pelagius en Arminius.
doolden
die het
uit de onnaspeurlijke diepte
Wezen Gods verborgen
tegenstelling van
stelsels
opkomende
schuilt dus in de tegenstelling, dat
Feitelijk
de
dan de tusschenschakel,
leert als
wijsheid, die in het
toch
Gods anders, dan de vaststelling van wat in
zal uitgaan; of wilt ge uitgaat,
Wat
willens, die zelf die
Vandaar dat dan ook
alle
waarde bepaalde,
Pelagiaansche, Semi-
Pelagiaansche en Arminiaansche richtingen, na eenig wankelen en aarzelen,
altoos geëindigd zijn,
loopen in werkheiligheid.
met een
En
prijsgeven van de religie en een ver-
zoo springt by eenig nadenken terstond in
het oog, van hoe overweldigend belang het ook nu nog voor de Gerefor-
meerde kerken uit het
is,
om
de eenig goede rangorde van de twee doelen waar-
stuk der dankbaarheid bestaat, niet te laten omkeeren. De uiting
door het woord in het
Gebed
is
en
blijft
het voornaamste, en de uiting
v
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's