GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 394

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 394

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

382

mee dat Christus

zijn

latere

zondigen aard bedekt; neen,

XIV.

HOOFDSTUK

IV.

zonden verzoent; ook hij

niet dat Christus zijn

dringt terug tot in den oorsprong van

aanzijn en tot in den wortel van zijn wezen, en komt alzco op de

zijn

Ook

hem voor God verdoemelijk. En nu vraagt waar de verzoening ook voor die oorspronkelijke zonde moet gezocht worden. Hoe, op wat wijs, die zonde, waarin hij ontvangen en geboren is, voor Gods aangezicht bedekt wordt. En wat antwoordt hij hier nu op? Wijst hij nu op het kruis van Golgotha en het daar vergoten bloed ? Neen, volstrekt niet, maar wel

erfzonde.

die erfzonde stelt

zeer terecht,

hij

wijst

hij

en het

u op de „heilige ontvangenis en geboorte Christi" (zie vraag 36), uit deze „heilige ontvangenis en geboorte Christi" dat hij de

is

macht van den Middelaar

afleidt,

om „met

zijn

onschuld en volkomene

heiligheid", waarin Hij geboren wierd, mijn schuld en mijne onheiligheid,

die

mij

van mijn ontvangenis en geboorte af te bedekken.

aankleefde,

voor

Gods

aangezicht

dus

dat de Christus niet eerst aan het kruis of

bij den van het 'oogenblik zijner ontvangenisse af, plaatsbekleedend voor ons intreedt, en geen oogenblik anders dan dragende onze schuld en onze zonde kan worden gedacht. Iets wat de Catechismus

Hier

doop,

ligt

maar

terecht aldus

in,

reeds

leert.

terstond

Want immers

reeds lang vóór

het

kruis

getuigde

Johannes de Dooper: „Zie het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegdraagt"; en reeds lang vóór den doop is aan den Christus de besnijdenis voltrokken, en is voor den Christus het lossingsoffer in den tempel volbracht. Reeds de profeet toont ons dan ook, dat Hij op zou schieten „als een wortel uit een dorre aarde". Hij is onze Hoogepriester niet eerst op Golgotha geworden, maar reeds als onze Hoogepriester in den Kerstnacht geboren geworden. Hij is „in het vleesch" en niet in zijn heerlijkheid bij de kribbe gekomen. Een kribbe in den stal ontvangt Hem, en niet de wieg in het vorstelijk paleis. En zou nu geheel deze nederheid bij den Christus volkomen onverklaarbaar zijn, indien Hij niet reeds toen met onze

zonde te maken had gehad, zoo volgt uit dit alles klaarblijkelijk, dat de Catechismus hier geen ander verband aanwijst, dan de Schrift zelve toont.

Toch zie men toe, dat deze invlechting van het verzoeningswerk in de vleeschwording niet verkeerdelijk verstaan worde, gelijk heden ten dage van twee kanten tegelijk op stuitende en heel het heilsmysterie omverwerpende wijze geschiedt. Eenerzij ds toch leeren de Etiiischen almeer, dat de verzoening van den zondaar met God eigenlijk minder in het vergoten bloed ligt, maar meer daarin te zoeken, dat in zijn vleeschwording het goddelijke zich aan het

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 394

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's