In de schaduwe des doods - pagina 102
meditatien voor de krankenkamer en bij het sterfbed
?
94.
Slechts 'lioede,
dat
men nu maar tegen één zeer ernstig gevaar op zijn men niet laatdunkend op den Koomsche om zijn crucifix
zij
en inmiddels Heiland doe.
neerzie,
zelf
het,
ja,
zonder crucifix, maar ook zonder
En
toch daartoe is het, helaas, in tal van zich noemende Protestantgezinnen gekomen, dat men hinder van een crucifix zou hebben, maar er geen hinder hoegenaamd van heeft, als een lang ziekbed verloopt en soms in een sterfbed afloopt, zonder dat de Christus zelf in
-sche
zijn Middelaarsliefde
Dan
gekend
is.
verwijderd, en daarna de ziel van den vervreemd, en verstaat men het niet meer, dat menig minnaar van een crucifix, u, die den Heiland zelfs op uw krankbed kondt verloochenen, voor zal gaan in het Koninkrijk der hemelen. Nooit hebben onze vaderen zich tegen de Eoomsche gebruiken gekant, enkel om die gebruiken uit de wereld te helpen. Hun doel was altijd om voor het lagere en bedenkelijke gebruik dat was ingeslopen, iets hooger geestelijks in de plaats te stellen. En gij ook, gij onwaardig ii zonen der martelaarskerk te noemen, zoo ge wel zijt sterk zijt in het smalen op Koomsch misbruik, maar nalaat die openbaring van hooger, rijker, voller geestelijk leven, waarin de eere van is
eerst
het
crucifix
Christus
den Christus uitschittert. Geen crucifix, maar dan ook den Christus zelven bij uw krankensponde. En als ge sterven gaat, geen kruis van. ebbenhout met uw handen omklemd, maar dan ook den Christus omklemd met al de liefde uwer ziel.
Van alle lijden, en dus ook van het lijden op ziekbed en stervenssponde, roept de heilige apostel u op zoo roerenden toon toe „Laat ons met lijdzaamheid loopev de loophaan, die ons is voorgesteld, ziende op den oversten Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus :
Christus !" Of had niet reeds die Christus zelf door Jesaia betuigd, dat Hij onze krankheden ojj zich zou nemen, en dat Hij onze smarten zou dragen En ontspint zich dan niet uit de verbinding van die godsp raken een heilig mysterie der vertroosting, waarin wie krank is of op zijn uiterste ligt, zich zoo zaliglijk kan verkwikken? Of wat is uw bangste krankheid nog anders dan één enkele druppel uit dien beker van Gods toorn, dien uw Heiland tot op de heffe geledigd heeft, geledigd ook voor u? De woorden van eeuwige straf en helsche verdoemenis zijn zoo dicht xdtgesproken, maar hebt ge wel eens ingedacht, wat onuitgespro-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1893
Abraham Kuyper Collection | 316 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1893
Abraham Kuyper Collection | 316 Pagina's