De drie Formulieren van Eenigheid - pagina 38
benevens het Kort Begrip der Christelijke Religie
nKLlJDKNlSSF, DES GF.I.OOrS.
24 in
Israël bcsne.rlen
gedaan
zijn.
werden op
En voorwaar,
(Inzclfile
beloften,
din onzon lanilincn
Cliristus lieeft zijn bloed niet
min
ver-
poten om de kinderkens der geloovigen te wasschen , dan Hij godaan heeft om de volwassenen. En daarom behooren zij het toeken te ontvangen en hot Sacrament van hetgene, dat Ciirislus voor h'rn gedaan heeft; gelijk de Ileere in de wet beval hun mede te deelen het Sacrament des lijdons en stervens van Christus, kort nadat 7ij geboren waren, offerende voor hen een lammoken, hetwelk was een Sacrament van Jezus Chiistus. Daarenboven, hetgene de Besnijdenis deed aan het Joodsche volk, hetzelfde doet de Doop aan on7e kinderen, welke de oorzaak is, waarom de heilige Paulus den doop noemt de hcsnijdenisse CJiristi,
XXXV.
SSait Ijct Tjellig
Slüonbmaat on^c» peeren
^^icju
Sljvifti.
Wij gelooven en belijden, dat onze Zaligmaker Jezus Christus het Sacrament des heiligen Avondmaals verordend en ingesteld heeft,
om te voeden en te onderhouden degenen, die Hij ahecde wedergeboien en in zijn huisgezin, welke is zijne Kerke, ingelijfd heeft. Nu hebben d:?genen, die wedergeboren zijn, in zich twee.lerlei leven bet ééne lichamelijk en tijdelijk^ hetwelk zij van hunne eerste gebooite medegebracht hebben, en is allen mensriien gemeen; het andere is geeslelijh en hcmchch, hetwelk hun gegeven wordt in de tweede geboorte, welke geschiedt door 't Woord des Evangeliums, in de gemeenschap des lichaams van Christus; en dit leven is nii^t gemeen dan alleen don uitverkorenen Gods. AIzoo hcift ons God tot onderhouding des lichamojjjken en aardschen levens aardsch en gemeen brood verordend, hetwelk daartoe dienstelijk is, en is allen gemeen zoowel als het leven. Maar om het geeslelijk en hemelsch leven te onderhouden, bi^twelk de geloovigen hebben, heeft hij hun gezonden een levendig biood, dat van den hemel nedergedaald is, dewelke het geestelijk loven der geloovite weten Jezus Christus gen voedt en onderhoudt, als Hij gegeten, dat is toegeëigend en ontvangen wordt door het geloove in den geest. Om ons dit geestelijk en hemelsch brood af te beelden, heeft Christus verordend een aardsch en zienlijk brood, hetwelk een Sacrament is van zijn lichaam, en den wijn tot een Sacrament zijns bloeds, om ons te betuigen, zoo waarachtiglijk als wij het Sacrament ontvangen en liouden in onze :
,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 152 Pagina's
![De drie Formulieren van Eenigheid - pagina 38](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/de-drie-formulieren-van-eenigheid/1894/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 152 Pagina's