GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 151

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 151

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

;

Afd.

Hfst.

2.

leiden

moet,

vooral

van Augustinus

beveelt

aan

,

;

BULLINGER.

terwijl hij

onder

om

31

(p.

v.).

Voorts wijst

het canonieke recht, mits

Ook dringt hij En eindelijk legt

toetsing aan het Evangelie, te bestudeeren.

aan op oefening

de polemiek met de ketters.

in

nadruk op oefening

zeer den

hij

Kerkvaders,

de wilkeurige Schriftver-

klaring van Origenes uitdrukkelijk bestrijdt

Melanchton op de noodzakelijkheid,

I43

oudere

der

gebruik

het

hij

§ 66.

III.

welk laatste thema

de uiterlijke welsprekendheid;

in

nog breeder uitwerkte

hij

in zijn

Ratio brevis

sacrarum concionum tractandarum (Ed. Op. Witt. 1601. Tom. p.

7

vv.).

De

kring der Theologische Studiën

Melanchton veel breeder getrokken, dan men

door

hier derhalve

is

1.

de inrichting der

uit

Wittenberg zou hebben vermoed.

En wat

Theologische Faculteit

te

nóg opmerkelijker

de humanistische studiën worden voor den

theoloog meer

collocandum opus Est

erit,

als

is

,

bijkomstig hulpmiddel aangestipt.

est in

humanis

litteris

enim

et

ad

perfecte

en komt ten

slotte

tarnen optarim

,

vituperant

maar

,

opus"

prijst hij

„Ego

zegt:

hij ,

artes,

cum non

norint,

quas

si

nossent, pluris

altoos onder de uitdrukkelijke waarschuwing

hij

eenzijdigheid van

:

,,

Sed

cavere, ne inepte confundatur doctrina

est

niet zoo zeer in zijn

niet

.

de Grammatica en de Rhetorica aan

(p.

36).

Metterdaad

is

Melanchton dus,

academisch leerplan, en veel minder

academische inrichting der theologische

nog

(p.

.

refutandos

et

En dan

36).

op de Philosophie, waarvan

Christiana et Philosophid'

de leiding, die

Scripturas

.

Theologos non negligere philosophiam quia nonulli

alias

magnopere opus

nog

cum

exercendus stylus, ut,

intelligendas

voorts ook wel de Dialectiek

hic

et

Aliquid operae

perspicua explicare possimus controversias religionis

haereticos, cognitione linguarum

facerent";

,

,,

faculteit,

maar

in zijn

zeer zeker in

persoonlijk aan de studie zijner theologen gaf, de

Erasmus

te

boven gekomen. Wel

is

het

bij

de „Institutio religionis Christianae" van Calvijn,

hem maar

tegen de „Philosophia Christi" van Erasmus staat toch zijn doctrina Christiana,

als

principieel

van de Philosophie onderscheiden over.

§ 66. Builinger.

Diende Melanchton eerst besproken,

om

den ongemeenen invloed

door dezen humanist op de ontwikkeling der theologische studiën

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 151

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's