GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 145

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 145

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

Christi doctrinam.

Et a

ook geheel,

dan

dologie

1

Erasmus' metho-

ook de studie van het kerkrecht

gelijk

De

theoloog, gelijk Erasmus

een vroom, deugdzaam Humanist, die

is

oefend letterkundige de

37

cognatisque proclivior est transitus"

historie ontbreekt in

en de pastoraal niet genoemd wordt. zich dien voorstelt,

ERASMUS.

§ 64.

III.

finitimis

op de

41). Prijsstelling

(p.

Hfst.

2.

H. Schrift

als ge-

handen neemt, en daaruit,

in

van elk historisch of Kerkelijk verband, geheel suo marte de

los

levens- en wereldbeschouwing

van den Christus poogt te leeren kennen,

en aldus den strijdt aanbindt tegen de Pharizeeuwsche Schoolgeleer-

den zijner dagen. „Habent enim

tempora suos Phariseos

et nostra

et

Rabbinos, habent suos hypocritas, habent sua phylacteria, quibus

se

commendent

Orandus

stultae plebeculae.

igitur Christus, ut

pharisaicum genus aut mutet in melius aut abigat a grege suo" Uit dat

en

bezien

blijkt duidelijk,

uitgangspunt niet theologisch, maar rationalistisch was,

zijn

dat

Compendium

Erasmus'

van

overzicht

dit

hoc

(p. 212).

hetgeen

dienvolgens, buiten

het

als

hij

theologisch

Theologie

kader

aanprijst,

Aan

valt.

wei-

methode

zijn

behoelt door de verst afgedoolde Rationalisten, die alle wezenlijke

boord wierpen,

Theologie

over

anderd

worden,

te

te

te

in

den grond der zaak

nog steeds

ze

van den Christus

hoogstelling Schrift

om

om

leidt er toe,

het gezag der H.

ondermijnen, aan het organisme der Kerk

ontzeggen,

aan den literator-humanist den

en

heiligdom der Theologie in handen te geven. Bij

we aan

niets ver-

te volgen. Zijn schijnbare

alle

van het

sleutel al

den

waardij

lof,

het negatieve zijner uiteenzetting toekennen, en de

waardeering

die

aan

den

gloed

zijner

persoonlijke

dien

warme

overtuiging

toekomt, kan het dan ook niet genoeg betreurd, dat de Protestantsche Theologie geen scherper

Immers reeds

het

critiek

feit,

dat

op zijn Methodologie heeft uitgeoefend.

Erasmus,

die

zoo

bezield

schreef

over de nieuwere methode, die

hij aanprees, zelf tot zijn dood toe met de machthebbers der Roomsche Kerk op goeden voet bleef,

en daarentegen aan de Protestanten, die

werk gingen den handschoen toewierp ,

in

deze Methodologie

bij

zijn

juist

naar

zijn

methode

te

— toont genoegzaam hoe ook

Erasmus meer de keurige

manistische philoloog aan het woord

voor de eere van

,

kwam dan ,

stylist

en hu-

de warme strijder

God. Voor Erasmus bestaat er welbezien geen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 145

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's