Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 398
Deel een. Inleidend deel
Afd.
390
Christendom wezen, is
dan
als die „
,
en
begrip „
§ 122.
III.
NOACK.
door een ideologische voorstelling van het
gevolgd
geschichte,
Hfst.
2.
Idee der Religion
van de
idee
".
Religie.
Hij onderscheidt daartoe
Het wezen der Religie
das Allgemeinste und Unbestimteste derselben
teekent „ die begriffene Erscheinung
",
terwijl
„
".
Het begrip
die absolute
Wahrheit
Wesens und des Begriffs sich in der Idee darstellen" (p. 7). Voor zoover men dus nog van eén positieve wetenschap wil spreken, moet dit positieve niet gezocht in het geopenbaarde, maar in de des
en
zelve,
religie
zoo
dan
is
„die
Positivitat
der
Gegenstand der speculativen Religionswissenschaft fischen
dat
Character" eerst
hij
Deze wetenschap nu
9).
(p.
matologie
Phanomologie des religiösen Geistes behandelt,
die
des
ihrem speci-
deelt hij zóó in,
daarna die Ideologie des Religiösen Geistes en ten
dan
Religion der
in
Religiösen
in drie deelen:
i.
slotte die
Deze Phanomologie
Geistes.
Prag-
splitst zich
„die religiöse Anthropologie, waarbij achter-
„ die Grundlage der Religion die Grundform der Religion en der Grundbegrifï der Religion " ter sprake komen 2. de eigen-
eenvolgens
,
;
„Phanomologie des
lijke
stilstaat
„religiöse
religiösen
Geistes" in engeren zin, die
het mythologisch bewustzijn, de cultusvormen en de
bij
en
Persönlichkeit";
geschichte",
met
die,
3
uitsluiting
.
„die Philosophische Religions-
van het Christendom,
alle
gods-
dienstvormen doorloopt. Daarna komt het Ideologisch deel waarin ,
de speculatieve Kirchen- und Dogmengeschichte vooropgaat hande;
lende van de stichting, de ontwikkeling en de voltooiing van het
Christendom tiek
en
En
Pragmatologie des
eindelijk religiösen
wordt
„Padagogik der
heeft
,
dan
,
om
hoe te
derde hoofddeel of de
religiösen Idee" (p. 530),
Noack voor ons onderwerp geen ander belang toonen
,
hoe de speculatieve opvatting door Hegel
om
de
te zetten in
de
aan de Theologie gegeven
er
vanzelf toe leiden moest
Theologie
te
heffen
als
zoodanig
op
,
en ze
om
,
deels historische, deels philosophische godsdienstwetenschap.
waar
bij
van de
535), en van den „ Cultus der 539). Een kort overzicht, waaruit reeds genoeg-
religiösen Idee " (p.
religiösen Idee" (p. blijkt
in het
Geistes achtereenvolgens gehandeld
van het absolute „Priesterthum der
zaam
Dogma-
de toekomst. Daarop volgt de speculatieve
in
Ethiek.
Rosenkranz de Christelijke
religie feitelijk
Immers
nog de absolute
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's