GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 478

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 478

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

47

Hfst.

2.

WIRTHMÜLLER EN KIHN.

§ 140.

III.

Formaaltheologie een Methodenlehre voorop te laten gaan die

als

,

alleen

op

Alles

zou

het

eerste

Theologie bepaald had tot

om

moeilijk

valt

de

bij

,

als

Immers had

te

in

doel

hij zijn

zien,

hij

dit gewild,

organa van het Verbum Dei, althans

Formale Theologie thuisgehoord

deze

en

Biblische

de Formale Theologie het principe, de Grund-

in

dan hadden Schrift en Kerk in

en de linguïstische,

Maar ook dan had

idee, zijn uitgangspunt vast te stellen.

formeel,

past.

Formale

zich in zijn

hij

vraagstukken

Kirchenhistorische behandeld had. niet bereikt,

Materiaaltheologie

Fdeher,

zijn ideale

hermeneutische

en

de

hebben, zoo

zuiver geloopen

critische

van

deel

hoe

linguïstische,

;

terwijl thans

critische

en herme-

neutische overwegingen, die hij van elders ontleent, en slechts op

de Theologie toepast, ooit aanspraak kunnen maken op den naam

van Formale Theologie. Ongetwijfeld aan

laat het zich

denken dat men ,

de eigenlijke materie der Theologie een volledige bespreking

van de methodologische vraagstukken poneert gelijk die elders ze

die

mogen

beslist zijn

,

voorafgaan, deze eerst

laat

en nu de wijzigingen aangeeft

op theologisch gebied ondergaan. Dan echter had

met enkel op

volstaan

maar had

te wijzen,

hij

linguïstiek, critiek en

moeten opnemen.

plaatst,

en

kan

,

Wat

geen

in

niet

evenzoo de logica dialectica paedagogiek ,

en methodologie, eerst principieel en dan applicatae, deel

hij

hermeneutiek

hij

nu

geeft,

geval op den

is

in zijn eerste

of te weinig of mis-

naam van een

voltooide

formeele Theologie aanspraak maken.

Ook

zijn opvatting

bedenking Schrift

vrij.

onder

Zoo de

van de materieele Theologie

Historische

Theologie.

Wel

welk bezwaar voorden Roomschen Theoloog Schrift

en

is

niet

reeds aanstonds zijn vereeniging van

Traditie

rijst,

uit

maar daarom mag

alle

Kerk en

toch beseffen we,

de gelijkstelling van niet vergeten,

motief Schleiermacher en zijn volgelingen geleid heeft, .

van

om

welk

Schrift

Kerk saam onder het historisch gezichtspunt te nemen. Dit motief was de loochening van de Schrift als autoritaire Openba-

en

ring, de poging

om

de toeleg, te

kennen

,

die

nu wordt het

om

de Schrift

als

oorkonde op

te vatten,

en alzoo

aan de Schrift alleen een empirische beteekenis toe onder de controle van onze in

critiek

kwam. Hierdoor

hooge mate bedenkelijk, om, zoo men

gelijk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 478

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's