GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 255

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 255

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,

Afd.

Hfst.

2.

§ 85. SPENER.

III.

247

haupt's praesidium verwierf. Naar luid dezer excercitatio logie een habitus mentis practicus (p.

de Theologie ons

„kktx eóv

leert

Deze habitus wordt daaruit municativum termen

afgeleid

zoodat

est,"

is

de Theo-

in dien zin

,

dat

sentire, agere et loqui" (p. 4).

Wezen

dat het Goddelijk

,

ons niet enkel woorden

worden gegeven

te verstaan

3),

opgevat

maar zóó dat

,

te ,,

,,com-

hooren en

intimo cordis

sensu percipienda, gustanda, palpanda infïnita bonitas nobis pate4). Gelijk nu God zichzelven ,, sensuorum manifestat, sic omnia quoque

communicata est"

facta

et

sibus

spiritualibus

sua

attributa

(p.

filiorum

efficaciter

conditione, offert"

(p.

et

5).

vermogen

Hieruit nu volgt dat het

de ware Theologie gevoel

in

communicative hominibus, pro eorum

te vatten,

waardoor we

,

gevoel

in het

het verstand komt. „ Hinc videre est,

in staat zijn

en eerst

ligt,

uit

het

veram rerum Theo-

logicarum cognitionem procedere a sensu ad intellectum, nullamque dari

veram earum ideam,

non

ubi

De onwedergeborenen kunnen cognitionem experimentalem persoon.

Ze

zich

in

oculus"

(p.

5).

een historische kennis hebben geen ,

ze zien een portret

Theologanten

zijn

nu voor het

;

spiritualis fuerit

geen Theologen

,

opnemen van de ware

,

niet

den levenden

(p.

6).

Geldt

dit

kennisse, het geldt

evenzoo voor het prediken en doceeren er van. Geestelijke dingen

kan (p.

alleen de geestelijke 9).

mensch met

possit

zijn

demonstrare

De gewone

maius aedificium"

voitx

uno

vsxpöóv

onbekwaam om is

verschil

moet, maar

in

et explicare et

dan dat de habitus theologicus den Theoloog „ exercitatior quo

defendere fidum

geloovige woont in casula

fundament van

woorden uitspreken

bestaat er dan ook tusschen den „geloovige" en den

Feitelijk

„Theoloog" geen ander wel in beiden

geestelijke

(p.

10).

(p. 9).

de Theoloog „ sibi exstruit

,

Ook voor den Theoloog

gebouw zijn, niet de H. spyoov. Wie hier niet toe kwam van geestelijke dingen

echter moet het

Schrift,

dit

iets

sermonem "

is

maar de

ftsrx-

nogipuxixóg en alzoo

te verstaan (p.

1 1).

Daarom

de illuminatio Sp. Sancti voor den Theoloog hoofdzaak en moet ,

deze door lectio giae,

,

oratio et meditatio gezocht.

haec Academia Theologiae est"

(p.

,,

Haec verae

theolo-

15). Bij deze geestelijke

komt dan wel de wetenschappelijke studie bij maar deze „sapientia humana ancilla est, quae Dominam sequi debet ut pedisstudie

,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 255

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's