Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 129
Deel een. Inleidend deel
"
Afd.
Hfst.
2.
§ 60.
III.
an sophisma vel demonstratio, per opera"
ROGER BACON.
121
conclusionem sciamus experiri
nisi
Vraagt men nu, hoe Bacon deze humanistische,
(p. 397).
en juister nog gezegd, naturalistische voorstelling rijmt met
zijn
persoonlijke verkleefdheid aan de belijdenis der toenmalige Kerk, dan
ook hierop het antwoord gereed. God heeft
ligt
zijn wijsheid
geopen-
baard èn aan de oude heidensche philosophen èn aan Abraham,
Mozes en de profeten, zóó
dat de heidensche wijsgeeren ook uit
zelfs
de bijzondere openbaring geput hebben. Zijn uitgangspunt
quod
tota sapientia philosophia data est a
eam
archae et profetae a principio mundi
Deus
Deo, quia Sancti
En nu
zoekt
Patri-
Deo quibus
receperunt a
dedit longitudinem vitae; et haec est valde
tertium p. 79).
„Probo
is:
;
notanda" {Opus
aan de geschriften der wijsgeeren
hij
in
dezer voege zeker goddelijk gezag toe te kennen: „Ostendit nobis unde
habuerint
(se.
philosophi)
quod de
magnalium
secretis naturae et scientiarum et et
de secta Christi
Nam
omnibus.
de
,
poenali
et
et
de
et
de virtutum pulcritudine
et
de vita gloriosa
coelestibus mira dicunt, et de
et
sectis
de legum honestate
habuerunt haec omnia
philosophi
revelavit suis sanctis" (p. 80).
delijke autoriteit
de Deo
de resurrectione mortuorum
Dei; unde philosophi non invenerunt haec primo, nee
Deus
et
,
En
a
et
sanctis
homo, sed
na op die wijs zekere god-
voor de dicta en placita der wijsgeeren
te
hebben
keert hij dan straks de rollen om en zegt dat dus ook de H. Schrift naar de gegevens der Philosophie moet worden
gepostuleerd
uitgelegd
,,
Sacra Scriptura per
Zijn
81).
(p.
.
,
,
toeleg
is
dus
ius et
philosophiam explicanda est
ten der Philosophen en uit de H. Schriftuur
menschelijke toegeeft
nog
,
worde opgebouwd
(p.
uit
de Schrif-
saam één systeem van hij
dan gaarne
,
maar één
istius Scripturae,
venire ad certitudinem veritatis " (p. 83).
non potuerunt omnino
et
en dat
waarbij
„Quia non habuerunt usum
tweeërlei systeem dus
sine
;
,
dat de Schrift in menig opzicht biedt wat de Philosophen
niet wisten.
tuurlijk,
dat Philosophie en
deze,
kennelijk
Theologie in één geheel zullen worden opgelost
kennis
,
,
ideo
Geen
het ééne philosophisch en het andere Schrif-
stelsel,
geput
uit
beide bronnen. ,,Hoc est melius
comparatione quam facere volumina philosophiae secundum ses
postea iterum dilatare expositionem Scripturae per philosophiam" 83).
Iets
wat
hij
ook met opzicht
tot het
Recht staande houdt.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's