GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 95

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 95

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

dat

hij

het

e

4

Hfst.

2.

III.

de Schrift uitsluitend

boek

zijner

der Schrift, noch

met de Rede

moet

bij

wezen in

om

te

Al wat

Ylftïv

,

tv\v

ons hiervan biedt

geen valsche munt

Maar overigens

het beeld

is

te laten

Gods

staat de openbaring

Na

Schrift.

hoede

zijn

de handen

in

beneden die der

slechts gradueel

in

sTsiTx

"ès

xxi

aldus voort: Kxi

hij iïtx

en voor zoover

hij

iïix

vóftou xx) 7rpo(p^Taiv

toü (zovoyevoïx; xvróv vhv

sxutoÏ) iCpxvépooas yvuviv (p.

man van wetenschap

optreedt,

is hij

123). in

.

xxrx to

.

Voor zoover

hij

sCpixrbv

dus

is

zijn theologie

Een poging

althans

om

encyclopaedisch het dualisme tusschen

de profane en heilige studiën

Vincentius Bellovacensis geleerde toch

,

Schrift,

vlechten.

te (f

1

boven 264 ?)

komen

te

is

,

het eerst door

gewaagd. Deze geheimzinnige

omtrent wiens levensbijzonderheden men nog geheel

in het onzekere verkeert,

deed de machtige greep,

Kerk en wereld, Speculum noemde

theologie hij zijn

en

om

philosophie

natuur en

dooreen

reuzen werk, dat ongeveer

te

vijftig

octavodeelen zou beslaan, zoo het in ons formaat gedrukt

kleine

en

;

drukt,

in dit

waarmee

culum toch

woord „ Specalum hij

noemt

" ligt de eenheid

et invisibili

futura

moest dus

vangen bij

ab

sunt ...

;

initio

in

van

blik uitge-

het geheel der bestaande dingen overziet. Spehij

het,

,,

quod quidquid seu speculatione aut

admiratione vel imitatione dignum est, ex his quae

nen

nog

drijft.

Vincentius Bellovacensis.

§ 50.

is

als

formeelen zin nog rationalist;

theoloog wordt,

feitelijk

.

een oliedrop, die onvermengd op de wateren onzer kennisse

wierd

de

toch ge-

hebben op de ingeschapen Godskennisse en de openbaring

de schepselen, gaat

TTpórspov

hij

verband

in

de Schrift enkel echte munt vindt, en daar-

in

zich

283).

(p.

hem

natuur

zich over het gezag

verband met dat der Kerk, noch

uitlaat.

87

het einde van

de lezing der heidensche philosophen altoos op

zijn,

stoppen

medium gratiae aan

als

Dogmatiek behandelt, en

in

van een bankier, die entegen

VINCENTIUS BELLOVACENSIS.

§ 50.

in

mundo

visibili

usque ad finem facta vel dicta sunt sive adhuc

uno hoc breviter continentur." Zijn Speculum

een spiegel

zijn

en in dien spiegel

zal

het licht dat van de

waarin de imago mundi wierd opge-

men

Kerk

de triomf van de Christelijke

dit

wereldbeeld bewonderen kun-

uitstraalt.

religie

Bij Vincentius

namelijk

over het Paganisme

in die

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 95

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's