Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 460
Deel een. Inleidend deel
452
Afd.
der
Encyclopaedie
voegd,
generalis ;
schijnsel
door hem
de inleiding
in
wordt afgehandeld
en
daar
,
137. HEINRICI.
§
op haar
ge-
wederom hangt
20 bladzijden
met
Heinrici
bij
zijn
het Christendom enkel als historisch ver-
hij
neemt, en nu voorts met
zijn
maakt dat
indringt. Dit toch
is
plaats te staan,
die als inleiding in een
,
dit
de daarin werkende kracht
opvat,
achteraan
het wegblijven uit zijn Encyclopaedie van de
uit
dusgenaamde pars standpunt saam
III.
aanhangsel
als
van
plaats
in
verklaren
te
is
Hfst.
2.
hij
eerst in zijn
phische Theologie tot een oordeel
gegeven
als obiectief
wetenschappelijk denken in
dit obiect
dusgenaamde Philoso-
komt over de waarde,
die
aan
de Christelijke levens- en wereldbeschouwing moet worden toege-
Doch
kend.
het zwakke
punt
komt midden in
,
dan ook, zoo we ons
juist hierin ligt
van
zijn
Wat
religie
de historie en
uit
Nu
encyclopaedische constructie.
in zijn constructie
uit
toch
op eenmaal een element van buiten
dat critisch reageert op den inhoud
had.
niet vergissen,
,
dien zijn obiect
hem geboden
het Thatbestand der Christelijke
normatief op de verdere ontwikkeling zou inwerken
nu op eenmaal aan een norma buiten de Christelijke
wordt
,
religie
onder-
worpen. Dit nu loopt wel, indien de uitkomst van deze waardschatting is,
dat het Christelijk-normatieve aan deze hoogere
woordt. Maar wat, indien
dit
anders uitvalt
norma
en meer algemeene norma met het Christelijk-normatieve blijkt te
moet
opkomt,
zoolang
men aan
staat
elk
zelfs
in strijd
niet.
Toch
wel terdege met die mogelijkheid gerekend.
in zijn constructie
Anders toch strijd
Die mogelijkheid bespreekt Heinrici
zijn?
beant-
en indien deze hoogere
,
het gevaar bloot
,
dat
,
bijaldien zulk een
Theoloog op eigen hand het Christelijk-normatieve ombuigt,
en
verklaart
tot
beantwoordt. Dit geschiedt dan ook
het
aan
feitelijk
zijn
hoogere- norma
gedurig, en Heinrici's
Immers geopenbaarde niet. Het is ónze geest die eerst uit het verloop van het Christendom moet opmaken wat waarheid in Christelijken zin zijn zal, en het merk van waarconstructie
waarheid
heid
in
biedt
er
ontvangt
dit
verweer
zin
tegen.
bestaat voor
hem
aldus gevondene niet krachtens zijn oorsprong,
maar doordien het zijn
geen
autoritairen
blijkt
met ons algemeen begrip van religie in te stemmen. Heinrici's opvatting
hoogsten zin genomen overeen
.van het geloof
',
als
een
feit,
dat buiten wetenschappelijke inmenging
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's