GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 281

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 281

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,,

Afd.

reeds na 1750 in

2.

Hfst.

III.

algemeenen

vrij

§ 90. ERNESTI,

zin

273

Wolft 's stelling:

ad rationem

tanquam ad Lydium lapidem omnia debere examinari Theologie

vooral in Duitschland

,

het oog

en straks

uit

Theologen

zich over

verloren

hun eigen

,

,

Had de

".

de Philosophie eerst gedeclineerd thans omgekeerd schaamden de

,

hun philosophi-

positie en benijdden

schen collega's de eere, die hun gegund werd. Stelde

het midden

in

17de eeuw een philosoof er nog prijs op, zich het patronaat

der

van een invloedrijk Theoloog

verwerven

te

,

in het

midden der 1 8de

eeuw dingt de Theoloog reeds naar de goede gunst van den wijsToch ging ook deze overgang niet plotseling, en wie bij

geer.

mannen

Ernesti en Semler de eerste uiting van dit theologisch

als

Rationalisme bespiedt

voor de

piëteit

,

nog weldadig aangedaan door de

voelt zich

religie, die

hen kenmerkt.

Encyclopaedisch heeft Joannes AUGUSTUS ERNESTI zich bepaald tot

de Exegese, en

interpretis

Exegese

in zijn veelszins uitstekend geschrift:

Testamentï'

novi

Lips.

,

maar ook haar

zelve,

Ed.

2a.

1765, niet alleen de

ook

„Omnis

in dit geschrift

met de

beginsel en haar verband

overige wetenschappen ter sprake gebracht. Schijnbaar zich

„Institutio

nog op orthodox standpunt,

Ernesti

stelt

als hij zegt:

certa veritatis divinae et scientia et defensio, e Sacrarutn

litterarum intelligentia et accurata interpretatione ducitur"

maar de kracht door

loor

hermeneutische stelling:

zijn

communia sunt

libris divinis et

ullo

quam quo

modo audiendos

et doctrinae,

quam non

in

esse Fanaticos

,

omnia ad vim divinam

est

libris sacris

humanis

modo vel quoad humana

,

qui contemtis studiis linguarum Spiritus Sancti referunt

dubitandum, viros pios

quae proprie ad fidem

et

alio

vel solet, vel debet, nee

,

mores pertineant"

in

iis

(p.

,

quam-

cupidos

et veritatis divinae

adiuvari a Spiritu Dei in scrutando Scripturae sensu rebus,

3);

,

humanis, patet, non

quaeri vel reperiri sensum verborum in

opera intercedit,

(p.

kon gaat geheel te „Quoniam haec omnia

die in deze erkentenis schuilen

,

quidem 12).

Dit

toch zegt niets meer, dan dat een jurist beter het Mozaïsch recht of een veldheer beter de veldslagen

kunnen ,,

uitleggen.

Qui sensus

debet

reiici

Toch

clare per

blijft

,

waarvan de

Ernesti

nog

Schrift meldt, zal

uiterst

grammaticas leges tribuendus

conservatief:

est verbis

propter rationes a rebus ductas ", maar stuit

,

non

men nu 18

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 281

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's