Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 493
Deel een. Inleidend deel
,
Afd.
ysypot,7rrxi
sacer
Hfst.
2.
van Jezus
bezit
§ 142. CONCLUSIE.
III.
485
en nog altoos in haar gebruik
,
voor de predicatie
Woords en de
des
als
codex
stichting der geloo-
vigen behield. Een oorkonde is een stuk van historisch belang, maar kan als zoodanig nooit codex voor predicatie of stichting zijn.
De
oorkonde-theorie
het
getuigenis
der
daarom
is
Schrift
van het Schriftgebruik
in
in onverzoenlijke
tegenspraak met
omtrent zichzelve en met de
alle Christelijke
Kerken
,
realiteit
niet alleen voor-
heen, maar ook thans nog. Is
het
eisch, dat de Theologie terugkeere tot haar oor-
alzoo
de religie, maar God, en dat ze hiermee
spronkelijk obiect: niet
overeenkomstig de H. Schrift
niet opvatte als
codex sacer,
toch mag daarom de winste
de worsteling
om
theologie kan
niet in
tot vaster grondslag te
oorkonde, maar
als
niet prijsgegeven, die
geraken ons
achterliet.
De
de lucht zweven maar moet haar aansluitings,
den persoon van den geloovige,
de
punt
vinden zoowel
basis
van onze menschelijke natuur. Het eerste nu moet gezocht
in
in
als in
het getuigenis van de omnipresentie des Heiligen Geestes in het
hart der geloovigen ipsis
;
het tweede in den
,,
sensus divinitatis medullis
infixus", gelijk Calvijn deze beide uitgangspunten zoo energiek
op den voorgrond
plaatste.
mag de
Voorts
keeren tot haar vroegere opvatting
,
Theologie niet terug-
volgens welke eigenlijk alleen
de Dogmatiek theologie was, en de historische en practische vak-
als
omvang moet
er los bij hingen. Geheel de Theologie in al haar
ken
één organisme geconstrueerd
,
en dank
het Encyclopaedisch inzicht sedert
ook
elk vak, hoever
met dat centrum
in
zij
de vorderingen die ,
Schleiermacher maakte, moet
de peripherie van het centrum verwijderd
in
delijk de verhouding aangaat tusschen de Theologie
der absolute waarheid
mag
deze
niet
,
feit
,
als
ein-
draagster
en de t«W- theologische wetenschappen zoo ,
gesteld
die elkander niet raken
band met het
En wat
organisch verband worden gezet.
in ,
een iuxtapositie,
maar moet de
als
van twee
via cognitionis
,
cirkels,
ook
in ver-
der zonde, op zulk een wijs herzien, dat alle
met de absolute waarheid der Goddelijke openbaring organisch verband trede; ook al blijft harmonie tusschen deze
wetenschap in
geopenbaarde waarheid en een wetenschap wegzinkt,
uiteraard
ondenkbaar.
,
die in het naturalisme
De hoofdvraag
hierbij is,
of de
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's