Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 121
Deel een. Inleidend deel
Afd.
Hfst.
2.
III.
opkwam
toenmalige Universiteit
Gerson op de H.
Het gezag
NICOLAAS DE CLEMANGES.
§ 58.
vocht
waarheid
der
Deze
lijn
Schrift
en met helderder bewustheid dan
,
hem
der Patres staat
zelfs
nu trekt
slechts
in
ons
hij
de fontein der H. Schrift toevloeit.
uit
om
de
rationalistisch bewijs
nog
eerst
waar
te
autoriteit der Schrift, als
wonde der
de
uit is,
en acht daarom
,
,
men
dat
op het hechtste fundament, zonder
verdere stutten der ratio bouwen moet. Hiermee nu legde vinger op de
uit
op
er
maken. Hij gelooft aan de H. Schrift
op de
geen theologie, die
eigenlijk
en
put,
schijn
de Schrift, maar
niet naast
de rivuli, waardoor het goddelijk
principieel. Hij wil
door een
Schriftwaarheid
3
Schrift, als eenig principium theologiae terugging.
zijn, gelijk hij het uitdrukt,
zij
I 1
den
hij
Scholastiek. Juist in dat zoeken toch van
een bewijs voor de waarheid der Schrift
,
buiten de Schrift
om
,
lag
de verloochening van haar theologisch karakter. Juist daardoor heeft de Scholastiek de waarheid en het geloof aan de waarheid ondermijnd.
Toch mag den anderen liet
wel
om
weer op bedenkelijke wijze op haar schreden
kant
terugkomen. Immers als
dat de Clémanges de Theologie van
ontkend,
niet
zijn
opvatting leidde er toe,
haar wetenschappelijk
karakter
fout niet, daar juist het doel
van den mensch
zelf
zou
te snijden,
,
maar
en alzoo juist
boeten. Gerson beging die
te
TJieologia
zijn
mystica was,
om
der Theologie in het wezen
realiteit
Eerst door d'Ailli, Gerson en
te wijzen.
nemen vat men dan ook hun beteekenis tegen Lombardus en Thomas. En deze beteekenis ligt
de Clémanges saam reactie ,
aan
in
van
op wetenschappelijke wijze de
als
de Theologie
een organisch geheel in eigen kring te doorzoeken
haar verband met de wetenschap door
hierin
om
niet
dat
te
,
Thomas
gewaardeerd hebben
niet evenals ,
Augustinus ook de mystiek
maar dat deze
drie
mannen
protest
indienden tegen het verhuizen van de Theologie naar de tente van Aristoteles
der
,
Kerk en
en tegen haar fundeeren eenerzijds op
de autoriteit
anderzijds op de autoriteit der rede. Zij eischten voor
de Theologie een eigen levenskring, een eigen beginsel en een eigen
methode; en ook beginsel en die
al
slaagden
methode
zij
er niet in,
schappelijk te vindiceeren, reeds dat gesteld hadden,
om
dien kring, dat
in onderling verband te zetten zij
,
en weten-
het probleem als zoodanig
was Encyclopaedisch van het
uiterste gewicht.
8
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's