Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 140
Deel een. Inleidend deel
Afd.
132
2.
Hfst.
§ 64.
III.
ERASMUS.
der Scholastieken zou gewraakt hebben. Daartoe gewaagt
met
eeuw,
wier
vraagt
hij
,
Quo
„Qualem", zoo
gebleken was.
„in scolis discebant doctrinam, qui ad ecclesias erudien-
adeo contortam posset
hem
onprofijtelijkheid
comparabant ?
se
toorn
zijn
de dorre splinterigheden der Scholastieken van de i6 de
zich tegen
das
vaak
hij te
Thomas van Aquino. Veelmeer keerde
van
lof
,
ipse
,
,
densiores
illic
,
meram
sinuosam
,
fuisse sophisticen
ofïundebat
;
perplexam ut merito
quaedam arcanae magiae
Theologia
scolastica
quisque
Scis
implicitam
tenebras
,
quo
sed dici
species?
se et alios
importunis aenigmatibus magis fatigabat, eo maiorem acuminis ac
palmam " (Resp. ad Sadol. ap. Ed. Corp. Reform. Noch de Humanist is bij Calvijn in den Christen, in den Humanist ondergegaan maar als Christe-
doctrinae referebat
XXXIII.
p.
396.)
noch de Christen
,
theoloog gebruikt
lijk
de humanistische studiën
hij
en vindt er
,
eenerzijds een middel tot algemeene ontwikkeling in, en anderzijds
om met hoop
een instrument,
op goed gevolg de studie der Schrift
tegen het gezag der Scholastieken en der 64.
Kerk over
te stellen.
Erasmus.
Toch komt niet aan Calvijn, maar veelmeer aan Desiderius Erasmus de eere toe de theologische studie op dit nog onvaste pad geleid te hebben. Erasmus bezat in zijn rustig leven de kalmte, die aan Calvijn ontbrak, en kon zich daarom de weelde gunnen opzettelijk over dit formeele in
onderwerp
deed het
te handelen. Hij
twee geschriften. Het ééne was getiteld Paraclesis, id est exhortatio :
ad
Christianae Philosophiae studium
seu met/iodus compendio perveuiendi 15 16, als inleiding
in
tum
omne,
zieling
en
,
die
beide
wegslependen
in
adveram Theologiam
zijn uitgave
Frobeniüs
bij
methodologiën
op
;
en het tweede was een Ratio
het
eerst
het
met ongemeen stijl
Novum
van het
geschreven
licht
,
die beide
instrumen-
zagen.
deze
In
met warme beheeft Erasmus het
talent, zijn,
beste geleverd wat in de i6 de eeuw over dit onderwerp geschreven is.
Feitelijk
wees de nog altoos getrouwe zoon der Kerk van
hierin aan de
Rome
Kerken der Reformatie den weg, om zegevierend de te bestrijden. Hoewel hij toch de Hiërarchie als
oude Moederkerk
zoodanig onaangetast
laat,
en het Roomsche
dogma nergens
op-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's