Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 347
Deel een. Inleidend deel
,
Afd.
terwijl,
2.
Hfst.
SCHLEIERMACHER.
§ IOÓ.
III.
339
overmits de eigenlijke kunst zelve ook hier niet kan geleerd
worden, Schl.
zelf eindigt
met
te belijden
:
am
„Die Ausführung muss
Meisten durch Naturanlagen und allgemeine Bildung gefördert wer-
den"
Een pover
132).
(p.
op een erbarmelijk
fiasco doet uitloopen.
gemetamorphoseerd deelen
,
resultaat metterdaad, dat heel zijn systeem
Heel de Theologie toch werd
de kunst der Kirchenleitung.
in
die hiertoe dienen
Van de
drie
èn het philosophisch èn het historisch
is
deel eigenlijk slechts voorbereidend voor het derde of practische deel;
en
dit practische deel
nog
ten slotte
voering,
d.
i.
,
waarom
het dan eigenlijk te doen
is
voor
kan dan uit-
Kirchenleitung, zich beroepen
de feitelijke
op algemeenen aanleg en beschaving. Toch had
S. dit resultaat
van meet af kunnen voorzien. Immers kunst en wetenschap door de Theologie uitsluitend
en
,
geven dan een vage theorie; en moet voor de
niets
als
zijn
twee;
kunsttheorie op te vatten
moest het wetenschappelijk apparaat wel
tot hulpmiddel
worden
verlaagd.
Toch mag om schat, die al
het onloochenbaar fiasco van deze poging tot her-
der Theologische Encyclopaedie
stel
greep
zij
,
de
treflijke
winste niet onder-
aan de studie der Theologie gebracht
heeft.
S. verkeerd, toch had zijn greep ten gevolge dat ,
Immers hij
voor
de Theologie een positief obiect herwon, en ze alzoo aan de vernielende zuiging der speculatieve wijsbegeerte onttrok. Zeer zeker
was dat positieve obiect hem
niet, gelijk
behoord had de geopen,
baarde kennisse Gods maar slechts de Kerk die ,
,
was voortgekomen de vrucht ;
rechts
ook aangevat,
het karakter van
en
dwong haar
in plaats
in
deze openbaring
van den wortel. Maar hoe ave-
dit kerkelijk obiect
noodwendigheid
uit
hergaf toch aan de Theologie
haar onderscheidene deelen,
deze deelen in historischen zin te nemen; terwijl het
stempel van de kunst
,
dat
hij
op elk deel der Theologie afdrukte,
metterdaad een aanbeveling van haar studie was
bij
een
opkomend
geslacht,
dat een afkeer had van theologische dorheden. Hieruit
verklaart
het
Theoloog
als
zijne
dan
Encyclopaedie naar
Kerk maar zin
zich
neemt
,
ook,
dat
zelfs
een zoo beslist orthodox
Harless zich geheel in S.'s schema thuisgevoelde en er inrichtte.
Zoodra men toch
in S.'s schets
de
obiectief naar haar belijdenis en in obiectief-historischen
komt men
vanzelf op de Theologia Revelata terug. Dat
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's