GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 245

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 245

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,

Afd.

Hfst.

2.

phische en Pastorale vakken

maar

betiteld

als

237

die

den inconsequenten supranaturalist

rationalist doet uitkomen. Alleen toch

Pastoralia herinnert alle

§ 83. CLARISSE.

alzoo de sinds jaren gangbare tetrologie,

;

op een wijze,

toch zeer sterk

III.

nog,

u

de naam

dat er van Theologie sprake

is;

en

overige vakken worden in een niet-theologisch kader gewrongen.

Geen exegetische, maar Philo logische, geen dogmatische, maar Philosophische vakken

en de Historische,

,

in afwijking

van Mursinna,

op zeer zonderlinge wijze tusschen de Exegetische en Philosophische vakken ingeschoven. dat

stelling,

de

hoofdstuk

Zijn

de

met de

religione begint

een algemeen menschelijk verschijnsel

religio

is,

en dat haar kennisse deels op de Ratio deels op de Revelatio bezoo

rust,

echter

dat

beide

nooit

met elkander

strijden, en

de

Revelatio eigenlijk niets doet, dan enkele feiten en stukken aan de

Theologia naturalis toevoegen. ,,Patefactione peculari quaedam huma-

nae

Rationi incognita, complexui verarum de

sibi relictae

Deo

tentiarum, Rationi rectae iam probatarum, superadduntur"

Het natureele of

komt dus

hier

als

is

alzoo de basis

een complement

algemeen godsdienstig besef,

het

allerlei

rationeele

slechts

maar toch

gebrekkige wijs,

bij.

,

en het supranatureele

Uitgangspunt

op goddelijke openbaring

als religiones

Van haar

rust.

paganorum

religio

,

uit-

Judaica, die

weer de Islam.

verschilt

hoogst staat de Religio Christiana

het

hem

is

dat in het Paganisme op

komt. Naast deze religiones paganorum staat de

Maar

sen-

(p. 205).

die alzoo optreedt

buiten rechtstreeksch verband met Religio Israelitanim, en een nieuwe religie

is.

De waarheid

dezer Christelijke religie wordt dan door Clarisse

op de bekende wijze door

uit-

en inwendige bewijzen zóó gestaafd

dat de recta Ratio ten slotte het attest van betrouwbaarheid aan de Christelijke religie uitreikt (p. 220); en, hiermee overeenkomstig, in

zeer breede apologetiek steun gezocht tegen de altoos nieuwe beden-

kingen, die de recta Ratio niet ophoudt

En deel,

zoo

komt

om

nu weer zoo goed doenlijk vast

losgewrikt. niet

in te

Nu

Clarisse

dan

tot

de H.

werpen

(p.

222

Schrift in zijn Philologisch te zetten

,

wat eerst wierd

toch vernemen we, dat de atictoritas der H. Schrift

op de rede steunt, maar „inde praecipae derivanda

Scriptores

— 233).

Sacros peculiari Dei auxilio, vel arcana

vel in scribendo dirigente eos, et ne res

illis

ad religionem

est,

quod

revelante,

pertinentes

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 245

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's