Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 142
Deel een. Inleidend deel
Aid.
134
Hfst.
2.
ERASMUS.
§ 64.
III.
maken
vooral deze Schriftuurlijke Philosophie zich eigen
om
hun drieërlei stand de verplichting rust, uit
,
omdat op
de Christelijke
religie
haar verval op te beuren en te reformeeren.
Toch
hoe schoon
is,
ook klinke, hiermee het echte theo-
dit alles
ongemerkt prijsgegeven. Door namelijk de Theo-
logische standpunt
logie tot Philosophie en Christus tot
pelen
Erasmus het wezen
heeft
,
den Philosoof kut
zelf
der religie miskend
en het werk van den Christus achtergesteld
Nieuwe
,
stem-
den persoon
prediking, in de
bij zijn
Nieuwe Testament losgemaakt van het Oude, en
Schrift zelve het in het
ê%o%viv te
aan de apostolische openbaring een lageren rang
zelf
aangewezen dan aan de Evangelisten. In Erasmus vat de Humanist
Openbaring op humanistische wijze op, en beoogt
heel de goddelijke
een Christelijke levensbeschouwing, die wel met een edele puritas
morum gepaard moet gaan
{Ratio
toch door letterkundige studie
uit
oorsprong moet
Altoos
,,
,
calumnieris
quod
quod
aut subesse
legis,
vatum
"
{Ratio
p.
geen begrip.
hij
20). ;
Wel
maar
die
libri
doctrina
Christi
scriptum
dan ook weinig
zich
21 en 144),
16,
echter met dit verschil, dat humani vrijelijk critiek mogen oefeoccurrit quod parum congruat in naturam
opgediept.
we op den inhoud der nen maar hic si quid divinam aut quod cum
p.
een letterkundig product van ouden
sed
est;
pugnare videatur, cave
te potius
crede non assequi
Tropum in verbis, aut codicem esse depraAan het gezag der Kerk stoort Erasmus
van haar kracht deelt hij in
als
organisch lichaam heeft
hoofdzaak haar levensbeschouwing,
en komt met name voor het zevental harer Sacramenten op {Ratio
maar deze overeenstemming
p. 68)
;
reeds
ter
even
is
toevallig
en
en tegen de toen
bane gebrachte onfeilbaarheid van den
beslist
op {Ratio
p.< -68),
als
hij
blijft
intellectualistisch,
zij
Paus komt
hij
den hierarchischen wereldzin
der geestelijken scherp doorstrijkt {Ratio .is
;
het
p.
110).
Zijn standpunt
ook met een ethischen en
aesthetischen achtergrond. Allerlei groote denkers zijn opgestaan,
wier denkwereld voor ons in hun geschriften geteekend
boven deze heilige
den
allen
Codex
,
Verre
nu staat de Christus, en de Sacra Scriptura
is
de
waaruit wij de levens- en wereldbeschouwing van
Christus leeren kennen. In deze H. Schrift moet
philosofeerd.
ligt.
„Ad
hunc
modum
daarom ge-
conveniet in singulis mysticorum
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
![Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 142](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/encyclopedie-der-heilige-godgeleerdheid/1894/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's