Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 122
Deel een. Inleidend deel
,,
Afd.
114
Hfst.
2.
§ 59. RESUMTIE.
III.
§ 59. Resumtie.
Met
de
de
tusschen
tegenstelling
en
intellectueele
mystieke
Scholastieken bereikte de ontwikkeling der Theologie haar eersten
De
mijlpaal.
Reformatie gaf aan die ontwikkeling een principieel
afwijkende richting, en het
Bacon
leidde,
toeschrijft,
pad der Theologie Theologie
hopeloos
maar het was op
langstelling der
Egypte taal
ten
wilde ze
uit
men
sterk,
zich
onmachtig gebleken,
om
de groote pro-
van
zijn
maatschappelijk
innerlijk leven en
zich geestelijk
zijn dialectische
en luisterde
,
vormen-
met de be-
,
wanhoop, naar wat Indië en Perzië, Klein-Azië en in
wondere geheimzinnige
gehoore bracht. Die mysteriën dacht men begrijpen
juist
;
der
men
niet in;
hun onbegrepen vorm moesten
in
ze het ontzachlijk ledig aanvullen
het bewustzijn
van het
van menschelijk denken
Formeel voelde het
de traditie van aloude mysteriën
niet
zal,
oupxvuv zijn intrede in de
rSóv
fixaiXelocc;
Te midden van arm
lossen.
te
60 blijken
in §
niet als vrucht
,
volstrekt
weelde gevoelde
men gemeenlijk aan Roger
we nu kortelijk den loop, dien de nam, dan komen we tot deze resumtie.
bankeroet.
menschen
's
dat
wereld deed, stond het menschelijk denken
Grieksch-Romeinsche
blemen van
ons
gelijk
in dit eerste tijdperk
voor een
,
Overzien
af.
Toen het Christendom maar als svxyysXw rvjg
bestaan
initiatief
,
dat het afgebrokkeld denken in
toenmalige maatschappij achterliet. Tusschen
die mysteriën en de heerschende philosophie dus geen gevaar voor
botsing.
meet af
mensch
Maar anders stond zich,
richtte,
overstelde.
dit
met het Christendom, dat van
niet alleen tot het gemoed,
en eene
voCpia,
roïi
Dit leidde er aanstonds •
terdege onderscheid moesten
maar ook
tot
&sou tegen de toe,
den denkenden
<ro(ptx
rov kÓt^ov
dat de Christendenkers
maken tusschen de formeele
disciplinae
die later in het Trivium en Quadrivium wierden saamgevat, en de materieele resultaten
,
waartoe de philosophie met behulp dezer
meele gegevens gekomen was; en wel met dien verstande, dat
for-
zij
de
formeele gegevens overnamen en tegen de materieele zich te weer stelden.
Hierbij
echter ontstond nu drieërlei mogelijkheid.
Christelijke religie
kon
haar eigen inhoud, en
zich tevredenstellen los
Of de
met een doordenken van
daarnaast de paganistische philosophie
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's