Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 220
Deel een. Inleidend deel
Afd.
212
methode
Hfst.
2.
a
ut
consequetur,
,
maar het
84).
(p.
de gewone uitvlucht der „ gemoehun hart tegen alle Theologie gekant en toch tot
dit niet
delijken", die, in
,
is
,
het geven van Theologisch onderwijs genoodzaakt
onvindbare Schriftmethode verschuilen. Zijn een doctrina
als
meening
eigenlijke
de
stolidae
op
zij
Liever mijdt
uit.
cuiusdam
definitie, dat
En
voorts
ne quis
,
:
,,
ab usu communi sine
quod vero nos Doctrinam id certo consilio
93). Hij
(p.
93); weshalve hij
dan ook
cuius dogmatis cum praxi id
in
et
triam"; en
2.
„ut,
diutius
stabiliendis
als regel stelt,
et vitae
dat
hij
1
o.
het einddoel
„singularis
regula vinculum et connexionem
omnes suos conatus, omnem conferat indussimul dogmata proponuntur, in iis immoretur, quae ad mores propius spectant"
cum plurima
(p. 99). Voor deze theologie is de H. Schrift hem niet pium, maar het object, en niet de gloria Dei, maar de
num
a
in ipso statim limine odiosis litibus retardaret"
voor zich zou liever spreken van een pmdentia practica
(p.
ostendat,
zijn
„angusti esset animi et
hij
vocare (theologiam) simpliciter contenti fuimus, nobis factum
de Theo-
èn het woord Theologie èn
hij
putiditatis in hisce leviculis
necessitate recedere" (p. 91).
zich achter een
,
drukt dan ook niet
te vatten,
van doctrina. Maar, zegt
definitie
aptabit,
ita
minimum recedat, neque tam quam commentarium Scripturae in
epitomen redactum scribere videatur"
logie
„Non autem
methodos suas Scripturae
qui
novam Theologiae methodum Helder
volgen. est. Illud
te
sed in melius mutanda
,
wat de wijze
methodo quam
Scripturae
is
om ook
H. Schrift
de
alleen
itaque res penitus tollenda facillime
GAUSSEN.
§ 79.
schoolsche termen mijden zal,
alle
behandeling betreft
van
III.
(p.
101).
het princisalus homi-
In verband hiermee trekt hij tusschen
de Ethica en de Theologia aldus de grenslijn: „ Illud inter Ethicam Theologiam immane 'quantum est discrimen quod bonum, cuius
et
,
possessionem Ethica naturae,
ut
Theologia
ita
sibi
quasi elevatio " wijsgeerigen zin
met den
prosequitur
,
summum
dicam, hemisphaerio
;
nostra vero
explicandam proponit, (p.
102).
buiten
Een
sit
sit
,
felicitas,
sed in
quam
naturae supra seipsam
tegenstelling, die dus de Ethiek in
de Theologie
straks gestelden regel
zijn zedelijke strekking
quidem
,
sluit,
dat het
belangwekkend
en geheel
dogma
is.
Iets
in strijd
is
eigenlijk alleen in
wat nog zonderlinger
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's