Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 388
Deel een. Inleidend deel
,
Afd.
380
gekend door hem
niet
wonen
er in
waaraan
vrucht
Theologie bestudeeren en
ook
,
kan
bezien
men
zoolang
criticus,
worm
in
de vrucht, er
in kruipt
en
door den vrijen geest, die den boom,
alleen
zit,
§ 118. daub.
III.
de
die, als
,
maar
wil,
de
Hfst.
2.
voor
Men kan
5).
was men de
al
zelf
(p.
dus geen
talentvolste polyhistor
zijn eigen geest
geen verwant-
schap aan het bovenzinlijke bezit, en deze gave ontwikkelde. Ideënassociation noch
geheugenwerk baat
geopend en geoefend
Daardoor
verschilt
obiect toch
hat",
is
de geestelijke wereld te zien
dan ook de Theologie van
omdat haar
schappen,
om
zijn,
obiect
God „welchen
alle
(p. 6).
andere weten-
„ übersinnlich ist" (p.
zelf
kein
,
oog moet
hier; het geestelijk
8).
Dit
Mensch sehen kann noch gesehen ,
en zoo eischt deze wetenschap een orgaan, „welches, da es
der Sinn und der Verstand des Menschen nicht seyn kann, Vernunft
muss" er
und Offenbarung, beyde in unverkennlicher Einheit seyn (p. 9). Deswege „bleiben der sogenammte Theolog, auch wenn ,
von theologischer Gelehrsamkeit
strotzt
wahre Theologie einander ewig fremd" theologische des
Ewigen
studie " (p.
ligt
13);
opvoeding voorafga, universiteit
onder
meer
veel
in
een
und
het
alle
onderwijs,
toezicht
der
bieren ten achter
bij
die
,
tenzij
een religieuse
ook op gymnasium en
Kerk
sta
(p.
12
materialistische richting der nieuwere wetenschap staat
wetenschappelijk oogpunt zeer verre
und
Ahnden und Beachten
en hiertoe komt het niet en
,
Het geheim der
10).
(p. ,,
überfliesst
—
15).
deswege
De uit
de studie der Grieken en Ara-
die geleid werden door een zij het ook gebrekkig, maar dan toch bovenzinlijk beginsel. Wat al meer ontbreekt is de vol-
komen
,
,
zelfverloochening en zelfontlediging onzer theologen. „Willst
du/' zoo roept de Theologie ons toe, „in mein Inneres schauen und mich kennen, so durchdringe dich selbst zuvor mit dem Gefühle mit
deiner
und Nichtswürdigkeit
Nichtigkeit
Kraft,
,
und bekampfe
noch übrig gelassen, den Dünkel deines Wissens und deiner Fertigkeit im Wissen" (p. 18). Daub komt er dan ook voor uit, dat in de Theologie veel meer aller
die dir deine Eitelkeit
met „Contemplation
",
dan met „Critik"
wil hij hiermee allerminst vrij spel
van het
subiect.
Subiect
en
dacht worden. Vandaar dat
hij
te
vorderen
is (p.
35).
Toch
geven aan individueele wilkeur
obiect
moeten steeds identisch ge-
niet aarzelt te verklaren
,
dat „ die
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's