GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrouwen uit de Heilige Schrift - pagina 154

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrouwen uit de Heilige Schrift - pagina 154

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

HÜLDA.

142

stuiten. Joséba, door het rijske van den afgehouwen tronk te beveiligen, en Hulda, door op te staan als getuige voor 's Heeren naam. In zulk een vrouw ligt dan een verwijt voor het aan veerkracht ontzonken manlijk geslacht, En waar, gelijk in Hulda, God-zelf zulk een vrouw en niet een man tot zijn instrument verkiest, een beschaming voor de mannen van het land bovendien.

te

Immers gemeenlijk verkiest God het manneliik geslacht voor zijn publieken dienst. Alleen de man kon priester in Israël zijn. Zelfs het offerdier moest mannelijk wezen. Regeerende vrouwen heeft Juda noch Israël buiten Athalia gekend. En alle eeuwen door ziet ge profegeen profetessen. ten optreden Vooral dit laatste nu is te opmerkelijker, zoo ge er op let, hoe de heidensche volken en natiën er juist toe neigden, om de waarzeggerij bij de vrouiv te zoeken. Nu nog is het in bijgeloovige kringen bijna uitsluitend bij „waarzegsters", bijna nooit bij waarzeggers, dat men aanklopt. Tooverkollen, heksen en zooveel meer heeft men bijna altoos uitsluitend onder de vrouwen gezocht. En ook in het hoogbeschaafde Griekenland was de Pythia, die in het beroemde orakel van Delphi antwoord gaf, een vrouw. En dit lag voor de hand. Immers, de gegevens in onze menschelijke pei-soonlijkheid, die hier zijn juist de stemming van het hart, het in aanmerking komen, leven der verbeelding, de vatbaarheid voor indrukken, het buiten kortom, juist datgene, wat tegen sterke, verstanzich zelf treden delijke ontwikkeling en wilskracht overstaat. Wierd u dus gevraagd, welke der twee, de man of de vrouw, als het meest geschikte in aanleg, het eerst voor de profetie in aanmerking kwam, dan zoudt ge beslist voor de vrouw moeten kiezen. Zij, veel meer dan de man, schijnt op de extase aangelegd. Zoo vindt ge het dan ook in de kringen van het Bijgeloof maar op het terrein des Geloofs juist omgekeerd. Daar zijn de instrumenten der profetie bijna uitsluitend mannen ; en als profetessen worden alleen Debórah en Hulda vermeld, de ééne tijdens het volksverval na Jozua, de andere tijdens het volksverval na Achab. ;

;

;

En werkelijk geweest.

schijnt

Huida's

invloed zeldzaam gezegend te

zijn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 264 Pagina's

Vrouwen uit de Heilige Schrift - pagina 154

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 264 Pagina's