GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Van het kerkelijk ambt - pagina 29

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van het kerkelijk ambt - pagina 29

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gereformeerde Stemmen. Hij is en blijft de wezenlijke, de eigenlijke, de eenige Profeet, die onder ons Gods Woord

de eenige

priester, die onze zonde de eenige Koning, door wien we mogen geregeerd worden.

predikt;

verzoent;

Alleen het

in

de

zijn

Christus heeft

kerk toe moet gaan

mensch op aarde. Hij te zeggen, en niemand

En

genschap.

zeggen, hoe

te

niet eenig

alleen heeft daarover heeft hierin medezeg-

wat in

al

;

zijn

kerk opgericht

of ingesteld of vastgezet wierd of wordt, zon-

op

der

het

Woord

Heeren

des

van herders en leeraars, van onderlingen en diakenen in de kerk op aarde bediening, uit drievuldige Middelaarschap, van

dit

nuel,

en

stipten,

den wortel één in den Middelaar zijn, maar toch door straalbreking voor ons duidelijk genoeg in den profetischen, priesterlijken in

en koninklijken

God

onweer-

feit, komt nu van Jezus' Koningschap,

op den grondslag niet alleen de rerusten, maar ook het

sprekelijk

der

geering

kerken

te

leeraarsambt en ook de priesterlijke bediening

is

verwarde

op

veel

wijze ge-

men heeft verzuimd zich de zaak door scherper onderscheiding klaar te maken. Er steekt iets van Jezus' koningschap in;

sproken, en

Toch kwam het bij bediening van het ambt alleen op de

voelde

dat elke

men

wordt ingezet door Christus

deze

Profeet,

wijl

den Koning, wijl hij moet; en dat, zoo er een diaken wordt bevestigd, deze optreedt namens Christus

den Priester, hel

wijl hij

zóó

zich

onderscheiden,

Gunne men

ons,

eenig

indenken

licht,

Het ambt

in

Christus

is

maar

is

niet

beurtelings profeet, en dan weer priester,

een

maal

derde

bedient

is

en Neen, wat hij ongedeelde Midde-

koning.

het ééne, volle,

om te onderhandelen over de afvan suikerpremiën, of over de regeling

dan denkt onze Koning

maar

grijpt,

is

of

niet

een stellen van

regeerders naast hem,

nog; altoos

door den dienst

te

om

volgen heeft.

niet,

wordt

hij

te

volgen gedragslijn aan-

verwezen naar een chef van

op een der bureaux, die meer bijzonder hoogte van dezen tak van dienst is. Met dezen wordt dan onder de leiding van den Minister de aan te nemen houding geregeld, en ook dan nog voor een groot deel aan de prudentie van den kundigen gezant overgelaten.

Aan

uit

ook nu

hij

aan,

in détails te

de

op

regeert. is

kan

maar voor wat de

staat

Er

niet

alleen bij Koninklijk besluit zijn aanstelling,

van organen, door wie hij zijn Woord verkondigt, door wie hij zijn priesterschap bezegelt, en door wie hij uitsluitend het stellen

ook

er

ingenienr

want de bijzonderheden over de suikerindustrie en het spoorwegverkeer kent zulk een gezant veel beter dan de Koning. De Koning geeft hem daarom dat

dienst

priesters

of

zeggen welke gedragslijn

Vandaar, dat de Christus ook nu nog aan de rechterhand des Vaders Middelaar in den vollen zin des woords blijft. Hij is nu nog profeet, priester en koning tegelijk, en alle bediening, die onder hem door zondaren in profetie, offerande of regiment in de kerk op plaats

last.

maken,

van het internationaal telegraphisch verkeer,

gaat,

profeten,

dit duidelijk te

Als onze Koning een gezant naar een vreemd

laarsambt, naar zijn drie zijden.

aarde

om

te

hof zendt,

En

drieledig,

drievoudigheid toch één. Hij

die

in

verzuimt

aanstelling van

eene vergelijking.

dezen industrieel bij

de

deze ambtsdragers en den inhoud van hun

uitgewerkt.

het

de offerande bedient.

voorstelt

tusschen

schaffing

valt

moet; dat zoo

gaat, deze wierd

regeeren

gebondenheid aan het Woord, d. i. aan zijn Profetenschap, neder. En hoe nu die twee in juist verband stonden, wierd niet genoeg

Toch

ambt

door Christus

ingezet

wel.

hier het rechte spoor te vinden.

leeren

hij

er een ouderling in het

Wie

der gebeden en der barmhartigheid.

Hierover

uiteengaande.

tint

Nu zou men zich intusschen vergissen, zoo men waande, dat als er een leeraar wordt den

;

voor elk kind van

Wel dooreen-

en dooreengestrengeld, omdat ze

gevlochten

ingesteld,

dit

elk hunner, naar zijn

orde, op onderscheidene wijze.

de geloofsplichten ontslaan.

Door

door

dat

Imma-

vorig maal reeds aan-

te rusten,

bindt

autoriteit;

we een

gelijk

maar los is ontbloot van alle noch de conscientie noch de geloofsvrijheid; en kan veel min ooit van

staat niet vast,

27

zeer

ziet men, hoe er een oog loopend verschil betusschen iemands aanstelling en den

dit

sterk

inhoud van

voorbeeld

in

het

zijn last, overmits beide vloeien

een geheel onderscheidene bron. De aanstelling vloeit uit de bron der souvereiniteit.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 52 Pagina's

Van het kerkelijk ambt - pagina 29

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 52 Pagina's