Van het kerkelijk ambt - pagina 29
Gereformeerde Stemmen. Hij is en blijft de wezenlijke, de eigenlijke, de eenige Profeet, die onder ons Gods Woord
de eenige
priester, die onze zonde de eenige Koning, door wien we mogen geregeerd worden.
predikt;
verzoent;
Alleen het
in
de
zijn
Christus heeft
kerk toe moet gaan
mensch op aarde. Hij te zeggen, en niemand
En
genschap.
zeggen, hoe
te
niet eenig
alleen heeft daarover heeft hierin medezeg-
wat in
al
;
zijn
kerk opgericht
of ingesteld of vastgezet wierd of wordt, zon-
op
der
het
Woord
Heeren
des
van herders en leeraars, van onderlingen en diakenen in de kerk op aarde bediening, uit drievuldige Middelaarschap, van
dit
nuel,
en
stipten,
den wortel één in den Middelaar zijn, maar toch door straalbreking voor ons duidelijk genoeg in den profetischen, priesterlijken in
en koninklijken
God
onweer-
feit, komt nu van Jezus' Koningschap,
op den grondslag niet alleen de rerusten, maar ook het
sprekelijk
der
geering
kerken
te
leeraarsambt en ook de priesterlijke bediening
is
verwarde
op
veel
wijze ge-
men heeft verzuimd zich de zaak door scherper onderscheiding klaar te maken. Er steekt iets van Jezus' koningschap in;
sproken, en
Toch kwam het bij bediening van het ambt alleen op de
voelde
dat elke
men
wordt ingezet door Christus
deze
Profeet,
wijl
den Koning, wijl hij moet; en dat, zoo er een diaken wordt bevestigd, deze optreedt namens Christus
den Priester, hel
wijl hij
zóó
zich
onderscheiden,
Gunne men
ons,
eenig
indenken
licht,
Het ambt
in
Christus
is
maar
is
niet
beurtelings profeet, en dan weer priester,
een
maal
derde
bedient
is
en Neen, wat hij ongedeelde Midde-
koning.
het ééne, volle,
om te onderhandelen over de afvan suikerpremiën, of over de regeling
dan denkt onze Koning
maar
grijpt,
is
of
niet
een stellen van
regeerders naast hem,
nog; altoos
door den dienst
te
om
volgen heeft.
niet,
wordt
hij
te
volgen gedragslijn aan-
verwezen naar een chef van
op een der bureaux, die meer bijzonder hoogte van dezen tak van dienst is. Met dezen wordt dan onder de leiding van den Minister de aan te nemen houding geregeld, en ook dan nog voor een groot deel aan de prudentie van den kundigen gezant overgelaten.
Aan
uit
ook nu
hij
aan,
in détails te
de
op
regeert. is
kan
maar voor wat de
staat
Er
niet
alleen bij Koninklijk besluit zijn aanstelling,
van organen, door wie hij zijn Woord verkondigt, door wie hij zijn priesterschap bezegelt, en door wie hij uitsluitend het stellen
ook
er
ingenienr
want de bijzonderheden over de suikerindustrie en het spoorwegverkeer kent zulk een gezant veel beter dan de Koning. De Koning geeft hem daarom dat
dienst
priesters
of
zeggen welke gedragslijn
Vandaar, dat de Christus ook nu nog aan de rechterhand des Vaders Middelaar in den vollen zin des woords blijft. Hij is nu nog profeet, priester en koning tegelijk, en alle bediening, die onder hem door zondaren in profetie, offerande of regiment in de kerk op plaats
last.
maken,
van het internationaal telegraphisch verkeer,
gaat,
profeten,
dit duidelijk te
Als onze Koning een gezant naar een vreemd
laarsambt, naar zijn drie zijden.
aarde
om
te
hof zendt,
En
drieledig,
drievoudigheid toch één. Hij
die
in
verzuimt
aanstelling van
eene vergelijking.
dezen industrieel bij
de
deze ambtsdragers en den inhoud van hun
uitgewerkt.
het
de offerande bedient.
voorstelt
tusschen
schaffing
valt
moet; dat zoo
gaat, deze wierd
regeeren
gebondenheid aan het Woord, d. i. aan zijn Profetenschap, neder. En hoe nu die twee in juist verband stonden, wierd niet genoeg
Toch
ambt
door Christus
ingezet
wel.
hier het rechte spoor te vinden.
leeren
hij
er een ouderling in het
Wie
der gebeden en der barmhartigheid.
Hierover
uiteengaande.
tint
Nu zou men zich intusschen vergissen, zoo men waande, dat als er een leeraar wordt den
;
voor elk kind van
Wel dooreen-
en dooreengestrengeld, omdat ze
gevlochten
ingesteld,
dit
elk hunner, naar zijn
orde, op onderscheidene wijze.
de geloofsplichten ontslaan.
Door
door
dat
Imma-
vorig maal reeds aan-
te rusten,
bindt
autoriteit;
we een
gelijk
maar los is ontbloot van alle noch de conscientie noch de geloofsvrijheid; en kan veel min ooit van
staat niet vast,
27
zeer
ziet men, hoe er een oog loopend verschil betusschen iemands aanstelling en den
dit
sterk
inhoud van
voorbeeld
in
het
zijn last, overmits beide vloeien
een geheel onderscheidene bron. De aanstelling vloeit uit de bron der souvereiniteit.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898
Abraham Kuyper Collection | 52 Pagina's
![Van het kerkelijk ambt - pagina 29](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/van-het-kerkelijk-ambt/1898/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898
Abraham Kuyper Collection | 52 Pagina's