GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrouwen uit de Heilige Schrift - pagina 8

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrouwen uit de Heilige Schrift - pagina 8

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

;

Twee Apostelen gaan ons hierin voor. Paulus, die ons er op wijst, hoe ze door haar geloof moeder wierd (Hebr. XI 11) en Petrus, die alle Christenvrouwen oproept, ora geestelijke „dochteren van die Sarah" te worden, „die aan Abraham gehoorzaam is geweest, hem noemende haar heer" (1 Petrus 3 6). Van wat Sarah als dochter thuis van wat ze als jonge maagd was, weten we dan ook niets. Ze treedt aanstonds op als de „vrouw van Abraham," en als zoodanig sterft ze. In zooverre sluit dus Sarah rechtstreeks aan Ada en Zilla aan. Ook zij toont ons het beeld van de vrouw in haar betrekking tot den man. Zoo zelfs, dat ook Sarahs schoonheid bovenmate geroemd werd en in het straks naast haar optreden van Hagar iets nawerkt van den onheiligen toestand, waarin Lamech door zijn vrouwen ons geslacht gebracht had. En als ge dan ook leest, hoe Sarah tot tweemaal toe, eerst door Pharaö en straks door Abimelech, voor den harem wordt geroofd en later den vrouwennijd tusschen haar en Hagar ziet uitbreken maakt het schier den indruk, of de diepe ellende van de Ada's en Zilla's nog in Sarahs tente voortwoekert. Er is dus geen plotselinge overgang. Sarah is naar het leven geteekend; en in haar persoon treedt het vrouwelijk leven op, gelijk het feitelijk in die dagen van vrouwelijke zelfvernedering :

;

:

;

;

;

bestond.

Maar, en dit is nu voor Sarah het kenmerkende, in die jammerverhouding treedt thans de genade tusschen beide. In Sarahs hart wordt het mysterie des geloofs gewrocht. En door dat geloof wordt de positie der vrouw van binnen uit op eenmaal derwijs veredeld, dat Sarah aan alle Christenvrouwen ten voorbeeld kan lijke

worden

Nu

gesteld.

werkt

dat geloof in Sarah niet buiten het natuurlijke leven vindt het in dat natuurlijke leven den bodem waarin het zijn wortelen schiet, om zich zoo allengs hemelwaarts te verheffen. Want immers dat in Sarah gewrochte geloof brengt er haar eerst toe, om als vrouw van haar man zich naar de goddelijke ordinantiën te gedragen en daarna richt dat geloof zich o]d het kindeke dat zou geboren worden, en door dat kindeke op den Mes-

om;

veeleer

;

sias.

Ze

'is

nantie.

vrouw van haar man naar eisch van de goddelijke ordiGod gezegd, dat de wil van de vrouw

In het Paradijs had

den man onderworpen zou zijn; en Sarah zoekt zelfbevrediging in gehoorzaamheid. Als Abraham uit Ur der Chaldeën naar Kanaan moet, trekt ze willig weg van magen en vrienden, om alleen met Abraham het vreemde land in te gaan. Weggeroofd in den harem

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 264 Pagina's

Vrouwen uit de Heilige Schrift - pagina 8

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 264 Pagina's