GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De engelen Gods - pagina 5

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De engelen Gods - pagina 5

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

I.

HET BESTAAN VAN ENGELEN.

"Want

de Saclduceën zeggen, dat er geene opstanding

noch

is,

noch geest; maar de Farizeën belijden

engel,

het beide.

Hand. 23

De

lioogleeraar

8.

die niet slechts

geleerde en lijfarts van den koning van Pruisen,

practiscli

als

Georg Ernst Stahl (1660—1734),

:

maar

vooral als schrander scheikundige en diepzinnig denker, in het begin der

eeuw algemeen de aandacht

IS*!*^

tot zich trok, heeft het

gewaagd

ook een theorie over de ziekte en de genezing der ziekte op te stellen, die bekend is onder den naam van het Animisme. Hij was ook de man van het Phlogiston, maar deze poging om de chemische verschijnselen verklaren, laten

te

we thans

Zijn stelsel »over de ziekte en

rusten.

haar genezing" alleen hebben we op dat

hij

uitgaf onder den

waaraan

zelfs

in onze

titel

:

iiet

oog.

Een werk

in drie deelen,

Theoyia medica vera (Halle 1707), en

eeuw nog genoegzaam gewicht werd gehecht,

om

het te vertalen en opnieuw uit te geven, én in het Latijn én in

het

Duitsch.

De Duitsche

vertaling

is

van

licht insgelijks in drie deelen, te Berlijn in

Li

welk

verband

dit

stelsel

van

Von

Ideler en zag het

1832.

Stahl met het onderwerp dezer

wat het met de leer der Engelen uitstaande heeft, blijkt uit zijn theorie zelve. Deze toch komt er op neer, dat men de ziekte te beschouwen heeft als gevolg van stoornis in de juiste verhouding van onze ziel tot ons lichaam. In de ziel erkende Stahl het middelpunt van het leven des lichaams. Het lichaam moest de ziel

artikelen

staat en

Weigerde nu het lichaam, dan werkte de ziel hier tegen in, om het lichaam weer tot geregelden dienst te nopen, en deze pogingen der ziel, om het lichaam weer tot zijn plicht te brengen, waren z.i. de eigenlijke, machtig aangrijpende ziekten. Een onderstelling, waaruit

dienen.

hij

voor

de

geneeswijze

dan

de

slotsom afleidde, dat de arts niets

anders doen moest, dan deze actie der

ziel

wat haar in den weg stond,

we deze

Nu

laten

ondersteunen, en

wegnemen

theorie hier ter plaatse 1

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900

Abraham Kuyper Collection | 300 Pagina's

De engelen Gods - pagina 5

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900

Abraham Kuyper Collection | 300 Pagina's