De engelen Gods - pagina 5
I.
HET BESTAAN VAN ENGELEN.
"Want
de Saclduceën zeggen, dat er geene opstanding
noch
is,
noch geest; maar de Farizeën belijden
engel,
het beide.
Hand. 23
De
lioogleeraar
8.
die niet slechts
geleerde en lijfarts van den koning van Pruisen,
practiscli
als
Georg Ernst Stahl (1660—1734),
:
maar
vooral als schrander scheikundige en diepzinnig denker, in het begin der
eeuw algemeen de aandacht
IS*!*^
tot zich trok, heeft het
gewaagd
ook een theorie over de ziekte en de genezing der ziekte op te stellen, die bekend is onder den naam van het Animisme. Hij was ook de man van het Phlogiston, maar deze poging om de chemische verschijnselen verklaren, laten
te
we thans
Zijn stelsel »over de ziekte en
rusten.
haar genezing" alleen hebben we op dat
hij
uitgaf onder den
waaraan
zelfs
in onze
titel
:
iiet
oog.
Een werk
in drie deelen,
Theoyia medica vera (Halle 1707), en
eeuw nog genoegzaam gewicht werd gehecht,
om
het te vertalen en opnieuw uit te geven, én in het Latijn én in
het
Duitsch.
De Duitsche
vertaling
is
van
licht insgelijks in drie deelen, te Berlijn in
Li
welk
verband
dit
stelsel
van
Von
Ideler en zag het
1832.
Stahl met het onderwerp dezer
wat het met de leer der Engelen uitstaande heeft, blijkt uit zijn theorie zelve. Deze toch komt er op neer, dat men de ziekte te beschouwen heeft als gevolg van stoornis in de juiste verhouding van onze ziel tot ons lichaam. In de ziel erkende Stahl het middelpunt van het leven des lichaams. Het lichaam moest de ziel
artikelen
staat en
Weigerde nu het lichaam, dan werkte de ziel hier tegen in, om het lichaam weer tot geregelden dienst te nopen, en deze pogingen der ziel, om het lichaam weer tot zijn plicht te brengen, waren z.i. de eigenlijke, machtig aangrijpende ziekten. Een onderstelling, waaruit
dienen.
hij
voor
de
geneeswijze
dan
de
slotsom afleidde, dat de arts niets
anders doen moest, dan deze actie der
ziel
wat haar in den weg stond,
we deze
Nu
laten
ondersteunen, en
wegnemen
theorie hier ter plaatse 1
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900
Abraham Kuyper Collection | 300 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900
Abraham Kuyper Collection | 300 Pagina's