GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vier uwe vierdagen - pagina 200

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vier uwe vierdagen - pagina 200

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

188

EEN WOONSTEDE GODS IN DEN GEEST.

steen en tempel, dien de Jood gebomvd had, zou hij afbreken,

zóó dat er geen steen op den anderen zou gelaten worden.

Zoo moest de steenen tempel weg, en de levende woonstede Gods moest er voor in de plaats komen, en in die levende woonstede zou God woning maken. De vraag is nu maar hoe ge u die levende woonstede Gods hebt voor te stellen, en in welken zin de kerk de tempel des Heiligen Geestes is. Ze is dit, heel het Evangelie getuigt u dit, niet buiten den Christus. Veeleer is de Christus van deze woonstede Gods de levende hoeksteen. Hij die zelf God is is begonnen met onze menschelijke natuur zich tot een tabernakel te kiezen, en heeft alzoo die menschelijke natuur, die hij voor zijn eigen persoon aannam zich tot een woonstede voor zijn eigen Godheid verkozen. Eigenlijk kunt ge dus zeggen, dat Immanuel op zich zelf reeds, ook buiten de gemeente gedacht, u een woonstede Gods geeft te aanschouwen. God is in hem. Maar nu nam die Christus de menschelijke natuur aan niet om zich zelf met het kleed onzer natuur te bedekken, maar om door die menschelijke natuur met ons gemeenschap te hebben. Daarom nam h^j niet een menschelijken persoon aan maar onze natuur, die aan alle raenschen gemeen is, en hem dus in verbintenis en gemeenschap stelde met heel ons geslacht. Vandaar dat door het wondere geloof en de daarachter liggende wonderbare wedergeboorte, alsnu allerlei menschen met den Immanuel vereenigd worden, en zóó tot één geheel met hem worden verbonden dat ze als ééne plante met hem zijn, ledematen van eenzelfde lichaam, waarvan hij het Hoofd is of wilt ge levende steenen gezet in den muur van het huis Gods, waarvan hij de uiterste hoeksteen is. Zoo neemt dus Christus, die reeds in zijn eigen persoon de woonstede Gods representeert, een geheele schare van geloovigen in zich op, lijft ze in zich in, en doet ze met zich zelveu tot eengeheel saamsmelten. En op die wijs nu vormt zich die breede, levende woonstede Gods die geformeerd is uit duizenden en nogmaals ,

,

,

,

,

;

,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1903

Abraham Kuyper Collection | 328 Pagina's

Vier uwe vierdagen - pagina 200

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1903

Abraham Kuyper Collection | 328 Pagina's