GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Om de oude wereldzee - pagina 23

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Om de oude wereldzee - pagina 23

Het raadsel van den Islam - Het land der Pharao's - Soedan - De Hellenen - Sicilie - Het protectoraat van Tunis - De Algerijnsche kolonie - Marokko - Spanje - Portugal

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

HET RAADSEL VAN DEN ISLAM.

D

nogmaals het ethisch karakter en zedelijk bedoelen verlaagde. Een huiselijk leven in hoogeren zin kon dan ook onder den Islam niet opbloeien, de vrouvp

kwam

en lichte echtscheiding, die

dan wat

in

den Islam niet tot haar

Mohammed

recht.

De

losse

invoerde, stond vpel iets hooger,

vond, maar heeft toch het zedelijk niveau van den Islam

hij

En wie ook maar even

nogmaals verlaagd.

de zedelijke norma van

het Christendom naast die van den Islam legt, voelt aanstonds het

diepgaand dringt

Mohammeds

en

verschil

de Islam tot het diepste

minderheid.

religieus terrein

door,

en laat door dit

maar op

zedelijk terrein is

beginsel

beginsel heel de samenleving beheerschen,

Op

het een stelsel van accomodatie, een gedeeltelijke opheffing van het lage

niveau dat

hij

zedelijke

beginselen.

opwierp

als

de

vond, maar nergens een teruggaan op de eerste Iets

laatste

wat

te

bedenkelijker

was,

daar

zich

hij

en finale Godsgezant, waaruit voortvloeide,

opklimmen tot een hooger zedelijk standpunt voor goed door hem was afgesneden. Een zedelijke norma, die wel, vergeleken met wat destijds in Arabië bestond, tot hooger opvoerde, maar die ook zoo toch principieel laag stond, w^erd onder de Moeslim de blijvende, duurzame standaard van het zedelijk leven, en verzwakte daardoor den ernst van het zedelijk leven zelf. Dit nu is alleen te verklaren uit het nomisme van den Islam, en uit de afwezigheid in den Islam van elke poging, om het zedelijk leven zelf in den mensch door dat

het

wedergeboorte hooger op te heffen.

Wat

het Christendom als de

nieuwen of herboren mensch, stelt, is aan den Islam te eenenmale vreemd. Wel heeft dit niet belet, dat keer na keer, met name in de Wahabieten, bewegingen zijn opgekomen, die bij wijze van een réveil, op terugkeer tot wat wij zouden noemen, naar meer

tegenstelling tusschen den ouden en den

door de palingenesie, op den voorgrond

puriteinsche levensopvatting aandrongen, schier elke

en moet

zelfs

erkend, dat

Mahdi-beweging met gelijksoortig program optrad.

nooit schreed

zulk een

beweging verder voort dan tot het

Maar in

den

Voor zooveel men was gezonken, moest men tot de door Mohammed gestelde norma tenigkeeren, maar tot een proces van zedelijke ontwikkeling, opkomende uit het zedelijk beginsel zelf, kwam het nimmer en kon het niet komen. De drie pilaren, waarop het Christendom rust zijn: ,, Geloof, hoop en liefde," of wilt ge organisch

Khoran uitgebeeld der

tijden

zedelijk standpunt.

daar beneden

in den loop

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's

Om de oude wereldzee - pagina 23

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's