Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 65
college-dictaat van een der studenten
;
§
De
3.
Providentia kxt'
Wil men nu zoo verstaan
onderdanen, maar naar den Koning. Koning,
als
iieeft
daartoe
zijn
Schepping niet de engelen de menschen
zijn
;
op
:
God
heerscht
Schepping gemaakt, zoo treden
redel.
ais rijk
65
ISlxv.
Gods
het Koninkrijk
in
de engelen treden op
als het
staande
in
de
;
de onderdanen
leger.
Daarom heeten
Gods, D^JTO", en daarom heet God „de Heere der Heirde Schrift vinden v^e geen utiliteits-dualisme, maar de opvatting van een organische eenheid der Schepping. Zoo behoort bij den menscfi het lichaam en bij het lichaam hoort de heele wereld (planten-, dieren- en delfst.Heirscharen
„de
ze
scharen".
In
gesubsumeerd
die dus
rijk),
grond
Schrift
rijk
Ceder
de
planten
dieren
is
zoodanig behoort
het en die nergens
rijk
rijk
zien we^ dat
mogen toepassen op de Creatio
zeggen
we
het begrip „Rijk" slechts
dat er
in
samenhang
het spreken van „dieren-
aan God, maar wil alleen
dat ze ieder een geheel
is,
vormen
op aarde en het Rijk van God zijn verband heeft naam óók genomen voor de lagere rijken. Daaruit
koninkrijk
in
de wetten, daarom
is
toen niet
Bij
niet
e/^e/2/(//:
die rijken wetten heerschen.
Daar nu een
en
ook
maar
:
a. dat er in die rijken b.
rationolis.
dan
natuurkundige
de
denkt
enz."
de
der delfstoffen het goud of keur-
overdrachtelijk kunnen toepassen op de niet-rationeele schepselen, alleen
tot
in
God maar de Leeuw, van de
niet
is
het
in
Daaruit
wil.
als
dieren of planten of delfstoffen apart als een
der
Palmboom,
of
men
zoo
gesteente,
om de
vindt,
De Koning
nemen.
te
onder den mensch en
Een onjuiste voorstelling nu
het Koninkrijk Gods.
H.
is
gevolgd, dat
die
is
men Gode de
geloofde aan wonderen en
Wezen we we behoeven daarom
heerschappij over die rijken heeft ontzegd dat gebruik aldus verkeerd uitgekomen.
is
op de insufficientie en het oneigenaardige van het gebruik van „Rijk"
„verba
valent
moeten we op oefenen. misleid
door
ook
die
in
als
dat
We
usu".
spraakgebruik
mogen
niet
pedant
spraakgebruik
dat
te
bestrijden,
overnemen,
immers
maar toch
wetenschappelijke mannen die termen indenken en er critiek
Wanneer
er een rijk
dierenr//^ rijken
enz.,
is
Bij
Philosophisch kunnen
ook Gubernatio. Zoo verwarde men
zien,
die
in
de Provid. en
dit
is
dus dat denkbeeld geheel
zoo uitdrukken: waar Gubernatio
men
is
echter alleen voorkomt,
opkomt, waar de causae secundae opkomen,
de Creatio bruta
we
er
het begrip Gubernatio
Gubernatio gaan
ration. creaturen zijn, pas
vorige paragraaf).
is,
waar
(zie
de
af te schaffen.
is, is
er veelheid
aan één subject onderworpen ; in de Creatio bruta is maar één Subject, God zelf. Er heerscht in al wat buiten de redel. Schepping staat, alleen het ik van God. Dientengevolge is er in de Creat. bruta niets dan physieke noodwendigheid; er is geen strijd tusschen subject en subject, wijl er maar één van subjecten,
is.
Waar III
slechts één subject
is,
kan niets heerschen dan phys. noodwendigheid, O
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
![Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 65](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/dictaten-dogmatiek-locus-de-providentia-peccato-foedere-christo/1910/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's