GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 25

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 25

college-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

;

:

§ de

a.

nemen

opvatting

Christocentrische

25

de geheele Tiieologie soteriologisch

wil

Dogmatiek slechts

de

dus

en

Introducüo.

1.

als

wetenschap

de

zonden geboren mensch

om

de vraag

te

Zoo wordt God bijzaak, en de mensch niet in zijn oorspronkel. bestemming genomen maar zooals hij door de zonde geworden is. Hoofdzaak is dus de Locus de Christo, de Gratia en de Eschatologie, als aangevend hoe alles terecht komt hoe een

beantwoorden,

Ze vervalt

den mensch.

uit

niet

de soterioiogie op den voorgrond

met de soterioiogie

in

zalig wordt.

neemt haar uitgangspunt en beginsel

opvatting

Anthropocentrische

de

b.

in

de fouten der Method. en anderen, die

in

stellen.

Haar huldigen meest modernen,

het Evangelie en de mysteriën van het

die

Woord gebroken

en nu in de Dogmatiek niet de waarheden omtrent het wezen en de bestemming der dingen (God en kosmos) willen geven maar het wezen der religie niet God maar Godsdienst, een menschelijk verschijnsel waarom ze

hebben

;

;

dan ook hun uitgangspunt nemen

De

opvatting,

rechte

zoowel

in bij

den mensch. de

(Th. Aquin.) als tijdens de Reformatie c.

de

Kerkvaders en de groote scholastici de Geref. gevonden

Theocentrische, die het begin neemt daar,

vinden

te

bij

is

:

het

eerste

is

is.

waar het begin der dingen

God, dus de ontwikkeling der waarheid omtrent

wezen der dingen moet van God uitgaan. Zoo evident is dit, dat zelfs modernen dit voelen en men nu weer zijn aanvangspunt in God begint te nemen. Alles komt nu op de vraag „wat gelooft gij van God den Almachtige, Schepper des Hemels en der aarde ?" Nemen wij dit nu ook als vaststaande, dat het uitgangspunt in God genomen moet worden, dan vloeit daaruit voort, dat we b. v. den Locus de Homine nooit anders kunnen opvatten, dan onder de signatuur van het beeld het

:

van

God ; de zonde onder de

signat.

van den afval van God

onder de signat. van het terugbrengen tot God. levensverband

gesteld

van God gaan

alle

stroomingen

moet de Dogmatiek zelfverheerlijking

van

gedachten

worden met den uit,

alle

alles

;

de soterioiogie

dogma moet in beheerschenden Locus de Deo;

moeten

Elk bijzonder

in

Hem

weerkeeren en daarom

uitloopen op de Eschatologie, die niet anders

Gods

in

Zijn

en uitgangspunt.

eeuwig

Elk afzonderlijk

Zóó

dan de

is

we dogma moeten we

Koninkrijk.

eenheid

krijgen

aan dat

beginsel verbinden en daaruit afleiden.

Intusschen in

is

daarmee de vraag naar de plaats van den Locus de Providentia

de Dogmatiek nog niet beantwoord.

Beginnen

we met

het uitgangspunt te

nemen

in

God, dan krijgen

we

logisch

deze volgorde a.

zijn

„Wie is God?" (onderzoek naar Zi\n Wezen), dan: „Welke de eigenschappen Gods ?" (liever „virtutes", deugden), dan „ Wat is de

eerst de vraag

:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 25

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's