Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 165
college-dictaat van een der studenten
§
De
5.
Providentia in relatione ad peccatum.
maar geslacht na geslacht mindert het zeven
of
zes
eindelijk
totdat
165
veerkracht en innerlijke waardij,
in
later
pas de collapsiis en heel het
we
tusschen crimineel recht, dat
geschonden
recht, en correctioneel recht,
geslachten
volksbestaan vernietigd wordt.
onze eigen rechtspleging onderscheiden
In
ten
doei
dat
ten
van
herstelling
heeft
het
Daarna kunnen we ook
van het individu.
heeft de verbetering
doel
Gods onderscheiden.
de oordeelen Het oordeel
24
Ezech. 18, Deut.
in
:
16
crimineel
is
de organische straffen
:
Gods, aan volkeren, geslachten overkomend, dragen een correctioneel karakter,
hebbende strekking, dat de gestrafte zich betere. bedoeling
heeft,
doorgaan
onder de
correctioneel.
het
is
stellen,
maar
den
equivalent
is
Geref.
men
verband.
geen
lijden
En voor den heeft
en waar het lijden
;
moet het ontbrekende
ziet
in
meer
het vagevuur uitgeleden.
den reatus culpae èn den reatus
juist
vervolging,
men nu
het
in
maar dat
de zonde voortkomen volgens het
uit
Christus ook die gevolgen had
is
oog
vaak het
verdrukking
correctioneel, bedoelt te heiligen,
Indien
:
weggenomen, dan
zijn.
geloovige
moeite,
hij
Indien
:
op het individueel bestaan van lederen mensch,
opzichte van de gevolgen, die
ten
organisch er
lijden
weggenomen, af maar de op aarde niet
van ons
is
gedragen, eene volkomene verlossing teweeggebracht heeft
poenae
kon
straf
het
in
eerste, de vloek,
belijdenis zegt, dat Christus èn
gaat alleen door als niet
aarde
de
aan
De
poenae.
reatus
we op
dragen
De
zich uit die moeielijkheid, door het zóó voor te
dat Christus door Zijn lijden wel den reatus culpae heeft
niet
straf
een oordeel die
hoewel het kruis van Golgotha achter ons
Christenheid,
De Roomschen redden
ligt.
Zoodra
Vandaar, dat die oordeelen Gods ook
op
te
lijden grooter te
verduren
;
:
om
belijdenis
zijn
maar dat
lijden
vat de onderscheiding tusschen de individueele
de organische zonden, de tegenstelling van crimineel en correctief, dan
en
is
heffen tot hooger standpunt.
is
daarmee de tegenspraak van Jeremia en Ezechiel opgelost.
We ook
zien
het
wijze
dus,
lijden,
heel
dat,
als
hetwelk
men de zonde weer
in
uit
het bestel
Gods neemt, men dan
verband staat met het verleden, en op die
de historie buiten het bestel en bestuur Guds
plaatst.
Zoo wordt
alzoo heel de Providentia vernietigd.
Nu komen we voorstelling,
Alleen,
evenwel
als
doordat
tot
zou
een andere observatie.
Hoe komt men
tot die
verkeerde
de zonde buiten het providenteel bestuur Gods liggen ?
men de zonde op het lichtst neemt, een 'voorstelling, die wordt, als men aanneemt, wat de H. S. ons omtrent
onmogelijk
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's