Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 1004
college-dictaat van een der studenten
Locus DE Christo (Pars Tertia).
188
Bij
menschelijk erfrecht moet het terstond aansluiten
doorioopen
één
:
Davids huis
breekt
interruptie
Waar
meer.
niet
de
;
Na de
erfrecht.
't
moet ongestoord
lijn .
ballingschap regeert
koningshuis dus 400 jaar lang niet meer
het
Denk u, had, hoe zou het daar nu ineens weer kunnen optreden. nog een afstammeling over was van 't Henegouwsche huis, die hier men zou hem óf gek verklaren kwam en op de kroon pretenties maakte Als wij ons op het terrein van de algemeene genade óf gevangen zetten.
geregeerd dat
er
—
deze
zijn
stellen,
kant
alle erfrecht
men
Gaat
regels
dus ook op Christus van toepassing en
voorts de geslachtsregisters na van Mattheus en Lucas, dan zien
dat het geslacht gedeeltelijk afgeleid wordt niet
wij,
van dien
is
dus uitgesloten.
uit
Salomo maar
uit
een
En nu spreekt het wel vanzelf, dat waar sprake is van een erfrecht, dat aanspraak geeft op de kroon, er dan ook niets aan ontbreken mag en er geen speld tusschen moet te krijgen zijn. Eindelijk geldt tegen een ieder, die Jezus in dien zin koning wil doen zijn anderen zoon van David.
over
Israël
souvereiniteit,
hemelen,
d.
Hem
en
dat
w.
z.
die
algemeene genade
onder de
dus
Hem
daarmee
stelt
feitelijk
Waarom door
't
is
zijde
van David's koningschap
Saul verworpen en David de
volk aangewezen
is
en David door
Hier
koningschap.
constitutioneele
het
der
man God ?
ligt
leidt,
dan moeten wij
zien.
naar Gods hart ?
Neen, want
door Gods profeet en de aanstelling door
wij de zalving
koninkrijk
't
het eigenlijke koninkrijk van Christus geheel vernietigt.
Willen wij den draad vinden, die op het goede spoor
op een andere
met opgelegde
stelt
buiten
't
bij
volk
;
Wijl Saul
beide vinden beide
bij
dus het verschil niet
was
Raakt
in.
dan wellicht het koningschap in de algemeene genade en de opgelegde Neen, want ook daarin stonden beide volkomen gelijk. Het onderscheid lag hierin, dat David behalve koning ook beelddrager was van het
souvereiniteit?
den Messias en
zijn
Daarom
Dat miste Saul en dat bezat David.
instrument.
was David de man naar Gods hart en Saul niet. Dat David nu typisch koning gold dat het vleeschelijke Israël? Neen, maar voor het Israël was over Israël
—
in
onderscheiding
met
koningschap was dus qualiteit.
Was
tevens naar
't
dat
bij
volkeren, voor
alle
David ook
typische
't
geestelijke Israël.
koningschap dus
recht der volkeren
Dat typische
een geestelijke eigenschap, eengeestelijke
daarvan
ook koning over
die
afhankelijk,
dat
menschen was?
hij
Neen
want David was een type van Christus reeds voor hij koning was toen hij nog rondzwierf op de bergen achter zijn kudde schapen. Toen dus het koningschap naar de wereld onder Zedekia vernietigd werd, werd dat geeste;
lijke
leven.
typische
koningschap
vernietigd.
niet
En dat koningschap nu
is
tot Christus
Het
bleef die vier
gekomen en wel
eeuwen lang
—
zooals het
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's